Home

Achtergrond 75 x bekeken

Minder omzet voor Schuitema

Supermarktorganisatie Schuitema, bekend van de C1000-winkels, heeft de detailhandelsomzet van de C1000-keten vorig jaar met 1,7 procent zien dalen naar 4 miljard euro.

Consumenten gaven in 2007 nog voor 4,1 miljard euro uit in de C1000-winkels. Dat maakte de onderneming donderdag bekend.

De omzet van Schuitema kwam uit op 3,2 miljard euro, 3,5 procent lager dan een jaar eerder. Het omzetverlies komt op conto van het afstoten van 69 C1000-winkels. Vorig jaar nam investeerder CVC Capital Partners het belang van 73 procent in Schuitema van supermarktconcern Ahold over in ruil voor een geldbedrag en een indirect belang in de nieuwe onderneming. Ahold kreeg ook 58 C1000-winkels. Eind vorig jaar bedroeg het aantal C1000-winkels 374.

De omzet van de C1000-winkels in het vierde kwartaal bedroeg 869 miljoen euro tegenover 968 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. Dat betekent een daling van ruim 10 procent. Schuitema zag de omzet in het laatste kwartaal met 15,5 procent dalen tot 660 miljoen euro. In 2007 was dit nog 781 miljoen euro.

De C1000-detailhandelsomzet is de omzet inclusief btw van alle winkels, inclusief de omzet in filialen in handen van franchisers. De omzet van Schuitema bestaat uit de levering van goederen en diensten aan de C1000-ondernemers alsmede opbrengsten uit leveringen van goederen en diensten aan consumenten via de eigen filialen onder aftrek van kortingen en exclusief btw.

Schuitema zal op een nog nader te bepalen tijdstip de resultaten over 2008 bekendmaken. De onderneming is in een juridisch gevecht verwikkeld om de laatste aandelen in handen van een kleine groep aandeelhouders over te nemen en de beursnotering te beëindigen.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.