Home

Achtergrond 65 x bekeken

'Kleinere groei buitenshuis eten door crisis'

Nederlanders aten vorig jaar vaker dan het jaar ervoor buiten de deur.

In 2008 besteedden consumenten hieraan 18,7 miljard euro. De groei is kleiner dan voorgaande jaren. In 2007 lag dat bedrag nog op 18,5 miljard euro. Dat maakte marktonderzoeker FoodService Instituut Nederland (FSIN) maandag bekend tijdens Horecava in de Rai Amsterdam. De kleinere groei komt volgens het FSIN onder meer door het gedaalde consumentenvertrouwen als gevolg van de kredietcrisis.

Consumenten gaven het geld uit in onder meer restaurants, kantines en pompwinkels, maar besteedden het geld vaker dan eerder aan koffiebars en in eetcafés. De omzet bij de koffiebars is met 20 procent gegroeid en ook eetcafés hebben hoge omzetstijgingen. Discotheken, shoarmazaken en Chinese restaurants hebben een moeilijk jaar achter de rug. De conjunctuurcrisis is tot nu toe vooral in het voordeel van de luxe gemaksartikelen in de supermarkten.

Voor de komende jaren signaleert het FSIN dat de markt voor 'gezellig thuis koken' toeneemt. Deze 'thuismarkt' zal, zo verwacht het FSIN in drie jaar tijd nog zeker met 900 miljoen euro groeien, vooral gestimuleerd door kookprogramma's op TV. Ook de markt voor 'onderweg consumeren' is voor de lange termijn de belangrijkste groeimarkt. De verwachting is dat deze markt de komende drie jaar met 659 miljoen euro gaat groeien.

Volgens het instituut zullen consumenten hun geld blijven uitgeven in toprestaurants, maar krijgen doorsnee restaurants het de komende drie jaar zwaarder, omdat die het moeten hebben van omzet tijdens een beperkt aantal avonduren. Goedkopere eetgelegenheden zullen terrein winnen.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.