Home

Achtergrond 212 x bekeken 5 reacties

Kenteken voor de trekker

Het is een van die langslepende kwesties waar maar geen eind aan lijkt te komen: de invoering van een kenteken voor trekkers.

Nu staat de invoering van de voorgestelde vrijwillige variant weer op losse schroeven omdat ambtenaren juridische problemen voorzien.

Het is de hoogste tijd dat alle mogelijke obstakels opzij worden geschoven en een knoop wordt doorgehakt. Al meer dan 15 jaar wordt over dit onderwerp gesteggeld en elke keer is er wel een partij die invoering van het kenteken in de weg staat. Dat lijkt boervriendelijk (geen administratie en kosten), maar is het niet.

Dit is nog afgezien van het feit dat er hoe dan ook een EU-registratie van trekkers komt: de veiligheid en praktijk vragen om aanpassing van de verouderde regels. Deze houden helemaal geen rekening met wat het huidige agrarische materieel kan.

Het goede van het voorstel voor een vrijwillig kenteken is juist dat er voordelen voor die boer of loonwerker aan gekoppeld zijn. Zo mag de houder ervan harder met zijn trekker rijden. Ook komen wegen in beeld, die nu gesloten zijn. Alleen al omwille van de veiligheid is het de hoogste tijd dat de agrarische sector en het rijk dit regelen. Links- of rechtsom.

Agrarisch Dagblad

Laatste reacties

  • no-profile-image

    anne

    Helemaal mee eens. Als we bovendien als sector niet zelf initiatieven nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren komt dat ons duur te staan door ongelukken en kritiek op het kapotrijden van bermen.

  • no-profile-image

    Heroes

    Ook het inbrekersgilde zal dan meer moeite hebben om aan de kost te komen!
    En waarom moeten trekkers op de openbare weg anders behandeld worden als andere weggebruikers?

  • no-profile-image

    Subsidie

    Gewoon net als alle andere gemotoriseerde weggebruikers een verplicht kenteken voor trekkers, combines, grasmaaiers en alle andere gemotoriseerde agrarische en/of loonwerkers werktuigen die over de openbare weg rijden. Een klein brommertje moet GVD een knoert van een kentekenplaat! Ambtenaren moeten eens niet naar problemen zoeken maar naar oplossingen !

  • no-profile-image

    Karel

    Nee, geen kenteken voor de tractor.
    LTO is bang voor ledenverlies, omdat ze wegenbelasting vrezen, nadat het kenteken een feit is.
    En wat denk je van BPM op die luxe tractoren.
    Maar heb je er een kenteken op zitten, dan kunnen ze van de politie niet zien van wie de tractor is. 2 Schiedamse schoffies waren aan het joy-tractorrijden dit weekend. Na aanhouding was het niet te zien aan wie de tractor toebehoorde.
    Uiteraard was de tractor kaduuk.
    Ook bij ongelukken, waarbij de tractorchauffeur doorrijdt omdat hij doof is van de radio kan dan makkelijker worden opgelost.

  • no-profile-image

    Erik

    Liever vandaag dan morgen.
    Dan zijn we ook alle rommel meteen kwijt van de weg. Niet vrijwillig dus maar verplicht.
    En dan kan de snelheid ook een stuk omhoog.
    Met de kosten zal het echt wel meevallen.
    tijd is ook geld... Toch??

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.