Home

Achtergrond 117 x bekeken

Groot is niet zaligmakend

Een betere margeverdeling lukt alleen bij succesvolle keteninnovatie mét de retailer.

Marge, marge, marge. Als het qua opbrengstprijs tegenzit wordt deze mantra uitentreuren herhaald. Zo zegt Ruud Huirne, directeur van LEI Wageningen UR, vandaag in Boerderij dat de marges in de keten niet bij de boer terechtkomen en dat dit steeds erger wordt. Dirk Duijzer, directeur Food&Agri van de Rabobank, propageert een paar pagina’s eerder de oplossing: de primaire sector moet meer kracht ontwikkelen. Waarbij hij wijst op krachtige, grote ondernemingen als FrieslandCampina en Vion.

Maar is dat nu de oplossing? Want Vion bestaat al een tijdje en toch vindt varkenshouder en agrarisch ondernemer van het jaar Johnny Hogenkamp het de hoogste tijd voor een Rendementsdebat Varkenshouderij dat hij op 3 februari gaat houden. Ook Vion is niet in staat voldoende kracht te ontwikkelen voor een betere margeverdeling.

Hoe dat komt? Vion is groot, maar retailers zijn nog veel groter. Bovendien opereren ze in een verzadigde West-Europese markt. Als een retailer marktaandeel wil winnen, moet hij het afsnoepen van de concurrent. Vaak via het middel prijsverlaging. Kijk maar waar C1000 nu mee bezig is: 100 aanbiedingen voor €1. Vlees, zuivel, groente, het zit er allemaal bij.

Wat is dan wel de oplossing? Voor de bulk is het een lastig verhaal. Pakken melk, kilo’s vlees of aardappelen: je hebt als keten tot en met de verwerker niet iets in handen om daarvoor bij de retailer een hogere prijs af te dwingen. Wat wél kan is keteninnovatie: creëer een segment waar álle schakels in de hele keten, van producent tot consument, iets in zien. Voorbeelden: Alpuro heeft kalfsvlees én het meer welzijnsvriendelijke Peter’s Farm. Pluimveevleesverwerker Plukon heeft naast gewone kipfilet ook duurzaam Volwaard-vlees.

Groot is dus niet de oplossing. Waar het om gaat is de omvang zodanig in te zetten dat er segmenten ontstaan waar iedereen in de keten het belang van inziet. Dat is in ieder geval het begin van een betere margeverdeling.

Foto

Rochus Kingmans

Of registreer je om te kunnen reageren.