Home

Achtergrond 241 x bekeken

Greenery en ZON hebben 42 procent aandeel glasgroente

Het opgetelde marktaandeel glasgroente van The Greenery en ZON, de twee grootste coöperatieve afzetorganisaties is in 2008 teruggelopen naar 42 procent.

Het aandeel van The Greenery lag vorig jaar op 32 procent (was 50 procent in 1998). ZON zag het aandeel teruglopen van 15 procent in 1998 naar 10 in 2008.

Dat blijkt uit gegevens van het landbouweconomisch instituut (LEI). De uitkomsten zijn vandaag gepubliceerd in het margeonderzoek Prijsvorming Glastuinbouw. In 1998 hadden beide organisaties nog een opgeteld marktaandeel van 65 procent. In 1996 was nog 94 procent van het aanbod glasgroente gebundeld bij één van de twee partijen.

Het gezamenlijke marktaandeel bij komkommers is het snelste gezakt van 66 procent in 1998 naar 24 vorig jaar. De afzet via private handelspartijen is juist navenant toegenomen. Telersverenigingen zochten toenadering tot deze marktpartijen.

Voor paprika ((52 procent) en tomaten (51 procent) is het opgeteld marktaandeel van The Greenery en ZON wel meer dan de helft. The Greenery heeft met 40 procent in de tomaten relatief de sterkste positie in de afzet van glasgroente. Bij aubergine en paprika ligt het aandeel op 33 en 35 procent.

Veiling ZON wist het aandeel in de paprika-afzet wel op te krikken naar 17 procent. In 1998 was dat 9 procent, blijkt uit het rapport.

Of registreer je om te kunnen reageren.