Home

Achtergrond 62 x bekeken

Crisis slecht voor Shell, goed voor consumenten

De afkoeling van de wereldeconomie is slecht nieuws voor Shell, dat zijn winst door de recessie en de daaruit voortvloeiende daling van de olieprijs naar verwachting flink heeft zien teruglopen.

Consumenten plukken daar juist de vruchten van. Analisten gaan ervan uit dat Shell donderdag een vierdekwartaalwinst van 4,1 miljard dollar bekendmaakt. Dat is bijna een derde minder dan in de laatste drie maanden van 2007.

De vraag naar olie is gedaald omdat er wereldwijd veel minder handel plaatsvindt als gevolg van de afkoeling van de wereldeconomie. Minder im- en export betekent minder vervoer en daarmee een lagere behoefte aan brandstof.

Die tendens heeft geresulteerd in een daling van de olieprijs van de piek van ruim 148 dollar per vat (159 liter) in juli vorig jaar tot iets meer dan 41 dollar nu.

Volgens consumentenorganisatie UnitedConsumers kostte een liter olie aan de pomp afgelopen zomer op de piek 1,69 euro. Inmiddels is de prijs gedaald naar 1,30 euro. Wel is de prijs sinds kort weer langzaam aan het oplopen, aldus Paul van Selms van UnitedConsumers.
Toch zal het niet zo'n vaart meer lopen aan de pomp. Van Selms verwacht dat de olieprijs zich dit jaar zal stabiliseren op een niveau van 50 à 60 dollar per vat.

Hoewel de lagere olieprijs nu gunstig is voor consumenten, waarschuwt Van Selms voor het effect op de langere termijn. "De recessie uit zich vooral in een lagere prijs van ruwe olie, maar dat brengt ook lagere btw-opbrengsten met zich mee voor de overheid. Die heeft dus minder te besteden.''

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.