Home

Achtergrond 82 x bekeken

ConsuWijzer steeds populairder

Steeds meer mensen weten de weg naar de ConsuWijzer te vinden.

Vorig jaar is de overheidswebsite voor consumentenvragen ruim een miljoen keer bezocht. Bovendien werd 90.000 maal via telefoon of mail advies op maat gegeven.

Afgelopen jaar zijn onder meer de garantiepraktijken van elektronicazaken onder de loep genomen en twee 0900-nummers ingetrokken op verdenking van misbruik. Bovendien kregen 68 bedrijven een waarschuwing voor hun 0900-nummers. Ze hadden niet het verplichte maximumtarief vermeld. Ook waren er veel vragen over energiebedrijven.

Om ConsuWijzer nog beter bekend te maken, begint maandag een campagne via radio en tv onder het motto 'ConsuWijzer: dan weet je waar je recht op hebt!'

Behalve veel vragen lieten consumenten ook informatie achter over misstanden. Die signalen gebruiken de drie toezichthouders van de ConsuWijzer weer om misstanden aan te pakken. De toezichthouders zijn de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecom Autoriteit (OPTA).

De ConsuWijzer wordt veel geraadpleegd voor voorbeeld brieven, sms-diensten, energierekenigen, keurmerken, telemarketing en oneerlijke handelspraktijken.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.