Home

Achtergrond 400 x bekeken 1 reactie

Agrovision neemt Spaans programma over

Agrovision leverancier van managementprogramma’s voor ondermeer de varkenshouderij, pluimveehouderij en rundveehouderij neemt het Spaanse zeugen- en vleesvarkensmanagementsysteem GTEP over van de onderzoeksinstelling Irta. Dit meldt Agrovision.

Agrovision won een Europese aanbesteding rond deze overname. Het bedrijf is in Spanje al actief op de markt met de programma’s pigmanager en Farm. Met de overname vergroot Agrovision haar marktaandeel in Spanje van 30 naar 90 procent. De Spaanse varkensmarkt is met 2,5 miljoen productieve zeugen meer dan twee keer zo groot als de Nederlandse.

Volgens een woordvoerder zal GTEP in eerste instantie gewoon naast deze programma’s in de markt blijven. Volgens een woordvoerder van Agrovision valt nog niets te zeggen over wel of niet in elkaar schuiven van programma’s op de langere termijn.

Door de overname vergroot Agrovision haar klantenkring. De krimp in de Nederlandse varkensmarkt wordt hiermee gecompenseerd, zo stelt het bedrijf. Zo blijft Agrovision in staat te investeren in innovaties. Ook vergroot het bedrijf met deze overname de kennis van de internationale varkenshouderij. Daarvan profiteert het bedrijf bij de productontwikkeling in Nederland en de andere internationale markten.

Agrovision ziet de overname van GTEP als een goede stap vooruit in het streven om de grootste aanbieder van managementprogramma’s voor de primaire sector te worden in Europa. Ook in Amerika en in Azië streeft het bedrijf er naar om de grootste te worden op dit terrein. "We zijn niet perse op zoek naar overname’s, maar we gaan ze zeker niet uit de weg als2 de gelegenheid zich voordoet", aldus de woordvoerder.

Het GTEP-programma was eigendom van het onderzoekscentrum Irta van de Catalaanse regering dat is verbonden aan de universiteit van Lerida. Het instituut doet onderzoek voor zowel de primaire agrarische sector als de agribusiness en de agrifood. Het instituut ontwikkelde het GTEP-programma in de jaren 80. "Het instituut stond nu voor de keuze: of investeren in het product, of verkopen. Ze hebben gekozen voor het laatste", aldus de woordvoerder van Agrovision.

Eén reactie

  • no-profile-image

    boer

    laagste bij inschrijving= winnen?
    Sinterklaas bestaat niet hoor. of is dit de markterking

Of registreer je om te kunnen reageren.