Home

Achtergrond 69 x bekeken

Weergoden houden rekening met pepernoten

De weergoden lijken Sinterklaas gunstig gezind.

Op het moment dat de pepernoten in de schappen van de supermarkten opduiken, is niet alleen de meteorologische herfst begonnen, maar is ook de weersverwachting herfstig. Hoewel het lijkt alsof de taaitaaipoppen steeds eerder de winkels bestormen, gaan ze ieder jaar rond deze tijd, in week 36, de schappen in.

Bij supermarktketen Albert Heijn horen de kruidnoten en speculaas in het herfstassortiment, aldus een woordvoerster. "Het weer wordt wat slechter en mensen hebben dan weer trek in dat soort dingen. De letters en de muizen van marsepein gaan pas later naar de winkels'', aldus de zegsvrouw.

Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), spreekbuis en belangenbehartiger van de supermarktbranche, veroberen we met zijn allen in de maanden november en december 10 miljoen kilo sinterklaassnoepgoed.

De consument begint echter al voor de intocht van Sinterklaas met het kopen van producten als pepernoten, kruidnootjes, speculaasbrokken en gevulde speculaas.

Vooral in de weken na de aankomst van de sint vliegen de chocoladeletters, marsepein en het taaitaai de supermarkten uit. Ook chocolademuntjes en chocoladekikkers en -muizen en sinterklazen van chocola zijn erg populair, aldus het CBL.

Vorig jaar was de verkoop van de speciale lekkernijen goed voor een omzet van 37 miljoen euro. Het CBL verwacht dit jaar een omzetstijging van 5 procent.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.