Home

Achtergrond 94 x bekeken 3 reacties

Toepassing regels VWA verhindert transporten

Varkensexporteurs kunnen sinds begin deze maand bepaalde bestemmingen in het buitenland niet meer bereiken binnen de gestelde termijnen.

Het is een gevolg van een strikte toepassing van de regels van de transportverordening door de VWA. Sinds 1 september rekent de Voedsel en Waren Autoriteit de laadtijd van de dieren als transporttijd. Voor 1 september rekende ze in veel gevallen pas vanaf het moment dat een veewagen van het erf afreed.

"Het laden van een veewagen duurt toch al gauw een tot anderhalf uur", meldt sectorvoorzitter varkenshouderij Cees Oostrom van de Nederlandse Bond van Handelaren in Vee. "We zijn gebonden aan een maximum transporttijd van acht uur en zo worden bepaalde bestemmingen in Duitsland al niet meer bereikbaar." Volgens Oostrom doen de grootste problemen zich voor in situaties waarbij de voorwagen en achterwagen in verschillende districten worden geladen.

De VWA stelt dat er geen sprake is van verandering van de regels, maar puur van een striktere toepassing. Volgens de woordvoerder wordt vanaf 1 november bij stalkeuringen standaard een uur gerekend voor het laden van de auto. In deze gevallen is de VWA-keurmeester niet bij het laden aanwezig. Om rechtsongelijkheid te voorkomen wil de VWA daarom standaard een uur rekenen voor het laden van de wagens.

Volgens Cees Oostrom bestaat de kans dat varkenshandelaren voor bestemmingen die normaal binnen een dag te bereiken waren nu moeten gaan investeren in veewagens voor lange afstandtransporten. De NBHV wil met de VWA in gesprek over de jongste problemen, maar krijgt tot nu toe weinig voet aan de grond.

Er zijn de laatste maanden meer problemen tussen veetransporteurs en de VWA. Veetransporteurs hebben veel problemen met de manier waarop de VWA de regels rond het vervoer van zorgdieren interpreteert en toepast.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    gj

    Transporterend Nederland wordt nu pas wakker?
    Even voor alle chauffeurs een cursusje laten volgen a 336 Euro per persoon.
    + vervoersdiploma langer als 8 uur.
    Daarnaast de vrachtauto + aanhangers laten uitrusten met ventilatie + watervoorziening. En niet te vergeten een GPS systeem, wat overigens niet eens operationeel is.
    Kosten zo'n 8000 Euro.
    Alleen maar kosten en de eventuele misstanden worden er niet mee opgelost.

  • no-profile-image

    W Geverink

    Er zijn hier veel varkens verder dan acht uur van de dichtstbijzijnde slachterij .

  • no-profile-image

    anneke

    misschien kan VWA beter het Deense varkensvervoersonderzoek gaan lezen

Of registreer je om te kunnen reageren.