Home

Achtergrond 188 x bekeken 14 reacties

SP wil opheldering over varkenstransportbedrijf

Kamerlid Krista van Velzen (SP) heeft vragen gesteld aan de minister van landbouw over de handelswijze van het varkenstransportbedrijf Vaex in Reek.

Dit bedrijf is na strafrechtelijk onderzoek van de AID zijn transportvergunning kwijtgeraakt.

Dit onderzoek is volgens Varkens in Nood uitgevoerd na een klacht van de stichting over een transport van speenbiggen dat in augustus in Oostenrijk van de weg is gehaald. Vaex zou volgens Varkens in Nood nu echter verder rijden onder de vergunning van collega-transporteur Roke Trading uit Uden.

"We moeten alles natuurlijk gewoon door laten rijden, dus rijden anderen voor ons", bevestigt een woordvoerder van Vaex. Hij ontkent dat hij gebruik zou maken van de vergunning van collega’s. "Dat kan natuurlijk helemaal niet. We verhuren onze wagens en materiaal gewoon aan andere transporteurs, waaronder Roke Trading." Er is volgens de woordvoerder geen sprake van het omkatten van de vergunning, zoals Varkens in Nood stelt.

Vaex ergert zich aan de uitlatingen van Varkens in Nood en heeft directeur Hans Baaij uitgenodigd op zijn bedrijf. "Dan kan hij zelf zien dat wij geen dieren mishandelen. Het is in ons eigen belang om goed met de dieren om te gaan."

Van Velzen noemt de handelswijze van Vaex onacceptabel en eist maatregelen van minister Verburg. Varkens in Nood vindt verder dat de dierenarts van de VWA die destijds het transport van de speenbiggen goedkeurde, geschorst zou moeten worden.
De AID, de VWA en Roke Trading willen niet reageren.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Jan

    Hoogste tijd, deze cowboys kunnen we in de sector absoluut niet gebruiken!

  • no-profile-image

    Jan

    Dit is een categorie transporteurs die altijd de mazen van de wet op zoekt en er een bedrijfsvoering op na houd die op het criminele af is.
    Deze transporteurs beschadigen het imago van de Nederlandse varkenssector inclusief die van hun eigen collega's in de veetransportsector.

  • no-profile-image

    Ryan Molendijk

    Hé Hertog Jan, als we gaan beginnen over spelfouten? Het begin van een zin start met een hoofdletter, staa moet met een N aan het eind, opgefolt(?) en het is "in rook opgaan" en niet "... verdwijnen". En breek me de bek niet open over de onzin die je hier loopt te verkopen.

  • no-profile-image

    Collega-concurrent

    Even los van dit artikel wil ik reageren op hetgeen er vandaag, 01-10-2008, geschreven wordt in Agrarisch Dagblad door Jan Braakman. Ik vind dit riooljournalistiek van de ergste soort, een krant als het Agrarisch Dagblad niet waardig. Met name het eerste stuk, dat niets met dierenwelzijn te maken heeft en waar iemand, die reeds jaren geleden overleden is, zwart wordt gemaakt. Dit hoort niet en dit moet je niet willen. Je mag van dit bedrijf denken wat je wil en je mag er ook artikelen aanwijden maar op deze manier lijkt helemaal nergens op.

  • no-profile-image

    Eerlijk baasje

    Kunt wel merken en lezen dat veel mensen niet weten waar ze het over hebben. Meelopen met de rest is altijd het makkelijkste. Laten we voorop houden dat bij Vaex alle chauffeurs gediplomeerd zijn, en dat, tot eventuele schuld bewezen is, het maar beschuldigingen zijn. Biggen van 11 kilo door de war halen met een normering voor biggen van 25 kilo is nou niet echt een goed beleid van de instanties, als je dan gaat controleren moet je ook zorgen dat je weet hoe singen in elkaar steken.

    Gr

  • no-profile-image

    A Wakker Dier

    Maar Hertog Jan,

    Jou zieke partijen willen geen bedrijven die groot genoeg zijn voor een eigen slachterij. En dan nog alles regels om slachten heen, dus niet iets roepen waar je niet over de gevolgen na hebt gedacht.

  • no-profile-image

    Jos Zegers

    Iedereen is onschuldig tot het tegendeel is bewezen
    AID en VWA naast Vaex in de beklaagdenbank?

    Vaex komt regelmatig in het nieuws met veetransporten waarbij de regels aan de laars gelapt zouden zijn. Op dit moment houdt het bericht rondom het transport van speenbiggen door Oostenrijk de gemoederen weer bezig. Maar vooral de vraag: hoe kan het waar zijn dat Vaex, dat een spoor van vermeende welzijnsovertredingen achter zich aansleept, nog steeds niet tot de orde is geroepen? Sterker nog: Kan het zijn dat Vaex onder de hoede van een derde doodleuk doorgaat met het overtreden van regels?

    Alvorens iedereen over me heen te krijgen, wil ik stellen, dat ik er zeer voor gestreden ben dat transporteurs de regels correct naleven. Voor de dieren, voor het imago van de sector, maar ook vanwege het voorkomen van valse concurrentie tussen transporteurs en veehandelaren. Dierentransport is een economische realiteit die je kunt proberen te veranderen. Ik houd me liever bezig met de vraag hoe we waarborgen dat dieren verantwoord vervoerd worden. Ik verdedig geen bewezen misstanden, ook geen Vaex waarvan wordt vastgesteld dat ze regels hebben overtreden. Ik verdedig onze rechtsstaat die we in de huidige tijd, zonder ons op de hoogte te willen stellen van de feiten, met genoegen uitleveren aan de media. Als iemand fout is moet hij proportioneel gestraft worden. Maar laat de AID, VWA en de rechter daartoe hun werk doen zonder verdachten vooraf over te leveren aan een mediatribunaal.

    Varkens in Nood opent regelmatig de aanval op Vaex en eindigt steevast met een opsomming van wat er in een reeks van jaren fout is gegaan. Wel beschouwd heeft Varkens in Nood niet eens zozeer Vaex in het vizier, maar des te meer de overheid die er telkens maar niet in slaagt om notoire overtreders het werken onmogelijk te maken. Alvorens een bedrijf tot een rotte appel te bestempelen is het volgens de traditie van de Nederlandse rechtsstaat zo dat iemand onschuldig is tot het tegendeel bewezen is. Daarom is het zaak dat de overheid openheid van zaken verschaft inzake de afhandeling van de door Varkens in Nood opgesomde transportovertredingen. Iedereen is gediend met duidelijkheid en wanneer Vaex de regels heeft overtreden, dienen ze te worden gestraft. Hopelijk komt de overheid niet met de dooddoener dat privacywetgeving de openbaarmaking van deze gegevens niet toestaat. Ik durf de stelling aan dat Vaex graag meewerkt aan openbaarmaking. De positie van Vaex kan nauwelijks slechter.

    Dan de kwestie van het omkatten van bedrijven. Ik ben reuze benieuwd met welke oplossingen de VWA komt om te voorkomen dat notoire overtreders met een andere rechtspersoon en/of in een andere lidstaat een vervoerserkenning krijgen. Ik denk dat de gehele sector en maatschappij en niet te vergeten de dieren er meer bij gebaat zijn, dat notoire overtreders opgevoed worden in plaats van uitgestoten. Opvoeden kan helpen, uitgestotenen zullen altijd weer proberen in een andere gedaante hun oude gedrag te vertonen.

    Jos Zegers, secretaris NBHV

  • no-profile-image

    jan

    klopt wat je zegt jos; wil ik stellen, dat ik er zeer voor gestreden ben dat transporteurs de regels correct naleven.

    Het zijn altijd de handelaren die een loopje met de regelgeving nemen!! Teveel laden, te hoog totaal gewicht, geen rust onderweg enz. Kijk alle publicaties van de laatste tijd maar na, het zijn allemaal handelaren. Ze moeten eens meer om de dieren en het imago geven dan alleen maar om het geld. Als ze niet oppassen worden er helemaal geen ritten meer uitgevoerd. Zijn ze nog niet gewaarschuwd?

  • no-profile-image

    BUITENSTAANDER

    Ik mag toch wel hopen dat ze nu bij Roke Trading gaan controleren of hij ook echt de trucks van Vaex huurt en of hij ook zelf de chauffeurs betaald. Als ze dat niet doen, hebben die vergunningen ook geen zin!!!

  • no-profile-image

    wil

    beste oostelijkhok

    Waarom ben jij zo boos Patrik ,waarom andere mensen een trap nageven als je niet de details weet ? dit geval in oostenrijk waren speenbiggen die met officieele keuring geladen waren.
    dat de Oostenrijkse overheid er andere regels op na houd en er op uit zijn om buitenlanders te pakken , hieraan heeft de transporteur in dit geval geen schuld.

    meld je maar aan voor paus mischien lukt het wel.

  • no-profile-image

    hertog jan

    a wakker dier: 1. "jou zieke partijen" moet zijn jouW. 2. Deze partijen zijn echt niet ziek. Dat zou jij hopen. 3. Je gebruikt ongepast de naam van een toeziende vereniging in ons land. 4. Resumerend durf ik te stellen dat je niet a wakker dier bent, hooguit een slapend varken, dat nog naar de basisschool moet

  • no-profile-image

    vet bigje

    Dat biggentransport wat in oostenrijk van de weg is gehaald lijkt mij inderdaad geen ernstig delict. speenbiggen hebben aanzienlijk minder ruimte nodig dan biggen van pakweg 28 kg. Het is natuurlijk wel zo dat Vaex zo langzamerhand geen reclame voor de sektor is. Ze weten daar als geen ander, dat er partijen zijn die zeer kritisch zijn over het vervoer van dieren over grote afstanden. Als je weet dat je op de korrel word genomen, moet je je zaakjes goed voor elkaar hebben. Desondanks probeert Vaex de randjes van het toelaatbare op te zoeken. Als je Vion in de kaart wil spelen moet je zo doorgaan...
    Net zoals in de mesthandel zijn er kontinu dezelfde spelers die negatief in het nieuws komen, dit kunnen boeren heel simpel oplossen, geen zaken mee doen !!!! Er zijn in de handel zeker partijen die zich wel aan de spelregels houden.

  • no-profile-image

    klant van Vaex

    Dit bedrijf dat zijn geen cowboys, maar een handelbedrijf dat voor ons bezig is , onze varkens en biggen zo goed mogelijk af te zetten in europa.
    Als alles naar VION zou moeten , dat kunnen we met zijn alle de tent wel sluiten.

  • no-profile-image

    hertog jan

    dat gesleep met dieren moet sowieso stoppen. is nergens voor nodig. tv-beelden hebben genoeg aan het licht gebracht. gelukkig dat SP en Partij voor de dieren zeer argwanend zijn, hulde aan deze partijen. Indien vervoer van dieren niet op een hoog niveau kan plaatsvinden: stoppen met die handel. Een oplossing: simpel. Als er al dieren opgefolt moeten worden (en dat blijkt nodig) dan in mega bedrijven , die onder strenge controle staa, Aan dit bedrijf dient een slachterij gekoppeld te zijn. Op hetzelfde terrein. Opgelost is de zaak. en nu niet gaan roepen dat dit niet mogelijk is, natuurlijk wel. Maar die varkenshandelaar ziet zijn (gestolen) winst in rook verdwijnen en hij moet echt gaan werken. Maar nogmaals: hulde aan SP en PARTIJ VOOR DE DIEREN. (Na de volgende verkiezingen 6 zetels, let maar op)

Laad alle reacties (10)

Of registreer je om te kunnen reageren.