Home

Achtergrond 143 x bekeken 2 reacties

Kamer wil snel betere bereikbaarheid artsen

De Tweede Kamer wil dat huisartsen snel veel beter bereikbaar zijn.

Coalitiepartijen CDA en PvdA reageren vandaag verontrust op nieuwe cijfers die aantonen dat patiënten te vaak niet in contact kunnen komen met de arts.

Uit onderzoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF) blijkt dat bijna een op de vijf (17 procent) spoedeisende telefoontjes niet verder komt dan een antwoordapparaat. Bij normale oproepen duurde het in 40 procent van de gevallen langer dan tien minuten voordat er iemand aan de telefoon kwam.

De twee organisaties vinden sommige uitkomsten onverantwoord. Voor het onderzoek werden 7500 normale en duizend spoedeisende telefoontjes gepleegd. Ruim een derde van de telefoontjes op het spoednummer werd niet binnen 30 seconden beantwoord. Voor meer dan een kwart gold dit ook na 90 seconden, waarna KPN de verbinding automatisch verbreekt.

De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) is de eerste om toe te geven dat de bereikbaarheid van de huisartsen beter moet en zegt al sinds begin dit jaar met man en macht bezig te zijn om de bereikbaarheid van huisartsen te verbeteren. Er is volgens de vereniging echter meer geld nodig om meer doktersassistentes te kunnen aantrekken. Volgens de LHV weigert minister Ab Klink (Volksgezondheid) dat.

CDA en PvdA betwijfelen of extra geld noodzakelijk is. Zij denken dat het probleem in de organisatie zit. "Het kan gewoon niet zo zijn dat er tussen de afloop van de dagdienst en het begin van de huisartsenpost een gat valt. Dan moet je het anders organiseren'', aldus CDA-Kamerlid Janneke Schermers. PvdA-Kamerlid Roos Vermeij denkt dat door beter gebruik te maken van technische hulpmiddelen de artsen veel beter bereikbaar kunnen zijn.

De LHV zegt de techniek volop te gebruiken, maar benadrukt dat het niet gaat zonder iemand die de telefoon opneemt.

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Ria

    Ik heb ook wel eens gehoord dat de huisarts voor de klachten niet wilde komen. Toen is een dierenarts benaderd, en die stuurde patient door naar het ziekenhuis. Dit was echt nodig. De huisartsen moeten zich schamen. Een eigen ervaring vorige week was positief.
    Ik kon direct in de avonduren komen.

  • no-profile-image

    Leo D

    Gisteren aan den lijve ondervonden!!! Rond het middaguur kreeg een van de ouderen op onze zorgboerderij verschijnselen van een beroerte. Snel 112 gebeld. Men vond de verschijnselen zodanig dat eerst de huisarts gebeld diende te worden. Eigen huisarts bleek onbereikbaar en ook bij eigen huisarts van de getroffene stond het antwoordapparaat aan. Na een half uur telefoneren maar weer 112 gebeld. Via hun centrale uiteindelijk een vervangende huisarts aan de lijn die na veel aandringen bereid was te komen. Ze zei nog dat ze in ons dorp niet mocht rijden !! Gelukkig was de patient weer wat opgekrabbeld zodat er normaal vervoer naar het ziekenhuis mogelijk was. Les: bel 112 en bestel direct een ambulance. Deze hulp na 1,5 uur had te laat kunnen komen.
    Met bewondering kijk ik naar de service die een DAP biedt. Telefoontje en na 10 minuten staat een dierenarts op de stoep !!!

Of registreer je om te kunnen reageren.