Home

Achtergrond 105 x bekeken

'Domme blondjes moeten van de buis'

Het moet afgelopen zijn met sullige huisvrouwen die in tv-reclames kirren van genot bij het zien van schone was.

En waarom zien we eigenlijk zo vaak mannen achter het stuur in autoreclames?

Het Europees Parlement heeft vandaag opgeroepen om een einde te maken aan zulke vernederende stereotypen in reclames en marketing. Dat moet de gelijkheid tussen mannen en vrouwen vooruit helpen, vindt voorzitter Eva-Britt Svensson van de parlementscommissie voor vrouwenrechten.

"Iedereen kent die reclames wel. Bijvoorbeeld voor een beertender: de vrouw bakt de bitterballen en de man drinkt het bier. Zulke beelden hebben invloed op onze samenleving'', zegt ook PvdA'ster Emine Bozkurt, lid van de vrouwencommissie. Ze hoopt dat de reclamebranche zelf zijn verantwoordelijkheid opneemt, bijvoorbeeld met een gedragscode.

D66 en VVD stemden tegen de oproep. "Het Europees Parlement heeft zich hier helemaal niet mee te bemoeien'', vindt D66'ster Sophie in 't Veld. "De tekst pleitte aanvankelijk voor dwingende regels op reclame, schoolboeken en games. Absoluut onaanvaardbaar. Complete kolder. Het grijpt veel te diep in in de vrijheid van meningsuiting. Reclamemakers komen er zelf wel achter dat vrouwen niet achterlijk zijn.''

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.