Home

Achtergrond 96 x bekeken

Supermarkten zorgen voor omzetgroei in detailhandel

Winkels in voedings- en genotmiddelen hebben het tweede kwartaal van 2008 een omzetgroei van ruim 5 procent gerealiseerd.

Dit komt vooral door de supermarkten die hun omzet met ruim 7 procent zagen stijgen. Hoge prijzen verontrusten de consument. Voedselspeciaalzaken zagen de omzet dalen van ruim 4 procent. De totale detailhandel boekte de laagste omzetgroei sinds het 4e kwartaal 2005. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

De detailhandel heeft in het tweede kwartaal van dit jaar ondanks de economische malaise 2,3 procent meer omgezet dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dit is wel de laagste omzetgroei sinds het vierde kwartaal van het jaar 2005. De groei in het tweede kwartaal van 2008 is vrijwel geheel toe te schrijven aan de gestegen prijzen. De non-foodbranche realiseerde vrijwel geen omzetgroei in het tweede kwartaal.

Een woordvoerder van de ING Bank: "Voeding blijft men ondanks een mindere economie kopen, al koopt men minder dure producten. De discounters profiteren. Daarnaast is voeding enorm in prijs gestegen, waarschijnlijk is dit tijdelijk." De teruglopende omzetgroei in de detailhandel hing samen met fors omzetverlies in juni. De omzet was in deze maand bijna 4 procent lager dan een jaar eerder.

83 procent van 27.900 respondenten gaf in een Postbank-enquête aan dat de boodschappen de laatste drie maanden duurder waren geworden. Volgens het ING Economisch Bureau zijn de prijzen van veel agrarische producten echter over hun hoogtepunt.

Of registreer je om te kunnen reageren.