Home

Achtergrond 112 x bekeken

Omzetgroei supermarkten onder druk

De omzetgroei van supermarkten krijgt een forse knauw door de economische teruggang.

Stijgt de omzet in 2008 naar verwachting nog met 4,5 procent, in 2009 zal dit 2,5 procent zijn. Dat blijkt uit brancheonderzoek van ING Bank.

De afnemende voedselinflatie geldt als belangrijkste reden voor de dalende omzetgroei. De totale marktomzet komt dit jaar uit op 30,2 miljard euro, waarbij supermarkten wederom terrein wint tegenover de speciaalzaken. Albert Heijn is met een omzetgroei van 8,5 procent, wederom, spekkoper.

Sinds het jaar 2000 groeide de totale supermarktomzet met 27 procent, terwijl speciaalzaken als slagers en bakkers de omzet onveranderd zagen. Volgens ING een logisch gevolg van de schaalvoordelen van het supermarktconcept, dat lage prijzen en goede kwaliteit bevorderd.

Verreweg de meeste supermarkthouders verwachten dat koelvers de belangrijkste groeier in het assortiment is en blijft. Dit is volgens ING mede het gevolg van toenemende rol die gemaksvoeding speelt, aldus branchemanager Food, Dirk Mulder: “de consument wil vers of tenminste de beleving van vers.”

Voor koelvers geldt dat convenience elementen niet altijd bevorderend zijn voor de versheid van producten. Versneden fruit en groenten zijn hier een voorbeeld van. Voor de keten maakt dit de logistiek een nog essentiëler ingrediënt voor succes.

Binnen koelvers zijn vlees en vis de meest door ondernemers genoemde groeicategorieën voor de komende drie jaar. Het betreft vooral producten die eenvoudig en snel te bereiden zijn.

Of registreer je om te kunnen reageren.