Home

Achtergrond 262 x bekeken 1 reactie

'Nepkaas moet duidelijk te herkennen zijn'

"Een fabrikant moet aangeven welke producten hij gebruikt", zegt Arjan Hess, beleidsmedewerker bij zuivelhandelsorganisatie Gemzu.

"Als wordt vermeld dat er kaas in een product zit, dan moet dit ook 100 procent het geval zijn. Het is goed dat dit aan de kaak wordt gesteld." Uit onderzoek van het RVU-televisieprogramma Keuringdienst van Waarde blijkt dat kaasfabrikanten in plaats van melk vaak goedkope plantaardige olie gebruiken om deze kaas te maken. Deze nepkaas is bekend onder de naam analoge kaas.

Supermarkten, McDonalds en pizzaria’s verkopen op grote schaal producten met nepkaas zonder dat de consument dit weet. Dit is vooral het geval bij samengestelde producten. Opmerkelijk was dat uit onderzoek door het instituut voor voedselveiligheid Rikilt in Wageningen bleek dat 30 procent van de kaas op een cheeseburger nep is.

"Het is belangrijk dat een consument duidelijk onderscheid kan maken tussen echte en nepkaas", zegt een woordvoerder van de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO). De NZO schaart zich achter de Consumentenbond die tegenover het Algemeen Dagblad verklaarde dat er sprake is van misleiding. De bond wil dat de Voedsel en Waren Autoriteit de zaak onderzoekt.

Lees ook: 'Kaas op pizza is nep'

Eén reactie

  • no-profile-image

    PLASJE

    ...bij deze 'cheeeese' word ik niet vrolijk......
    ...het lijkt warempel wel of we in dit land niet genoeg goede, echte kaas hebben...

    ...of zou Plasje het weer niet begrijpen....

Of registreer je om te kunnen reageren.