Home

Achtergrond 560 x bekeken 7 reacties

Fikse schade door nepdiesel

De diesel is nogal prijzig, dat nodigt uit tot smerige trucjes.

Op ons varkensbedrijf lopen een JCB Fastrac en een oud Iveco-vrachtautootje voor het verplaatsen van biggen. Sinds kort loopt er een JCB-verreiker. Deze is tijdelijk op ons bedrijf, omdat we wachten op een nieuwe JCB-loader die we met 75 procent subsidie konden aanschaffen. Afgelopen dinsdag stopte de verreiker er plots mee.

Brandstofpomp

De firma die ons de verreiker verhuurt, kwam met hun servicedienst na 2 dagen uitgerukt (ja ja, de service is hier niet zoals het zou moeten). Na enig speurwerk volgde de conclusie dat er iets met de brandstofpomp mis is. Men nam een monster van de diesel, dat voor onderzoek werd meegenomen. Na een dag kwam het vervelende nieuws dat de diesel 3 x teveel water bevatte. Non-de-ju. Wat is dat voor gedoe, was mijn eerste gedachte. De diesel kopen we rechtstreeks bij een tankstation die de brandstof via de reguliere kanalen inkoopt (Hongaarse MOL). Ook ik tank daar met de auto, minimaal één keer per week.

Dieseltruc

De servicedienst vertelde dat deze kwaliteit diesel zeker niet van een tankstation komt, omdat alle auto’s die deze diesel tanken binnen 1-2 dagen langs de weg stil staan. Dat was een gedeeltelijke geruststelling, maar anderzijds de start van een nieuwe vraag. Want WIE heeft dan deze dieseltruc uitgevoerd? Behalve de JCB-verreiker had ook de Iveco-vrachtauto deze ‘nep-diesel’ in de tank, de nieuwe JCB traktor gelukkig niet!

Nare smaak

Ik heb een gruwelijk nare smaak in m’n mond, niet van het proeven van de diesel maar van het feit dat iemand de diesel geruild (of gestolen?) heeft voor een ander chemisch rotzooitje (het rook naar terpentine). Iemand van ons personeel? Dat heeft in de contracten staan dat bij diefstal ontslag volgt. Iemand van buitenaf, bijvoorbeeld chauffeurs? Al met al een heel vervelend probleem, en ga het maar eens bewijzen.

E3.000 schade

De schade is circa € 3.000, omdat de brandstofpomp moet worden vervangen, inclusief kosten voor arbeid en kosten voor trailer. De schade is vele malen hoger dan de waarde van de 100 liter diesel die nog in de container zat.
Een geluk bij een ongeluk is dat de nieuw uit te leveren JCB goedkoper is dan de prijslijst van de subsidie, dus de prijs van de JCB-loader wordt verhoogd met de schadepost. Met de subsidie van 75 procent is de werkelijke schadepost gereduceerd tot 25 %. Desondank blijft er het nare gevoel dat ik niet weet wie het gedaan heeft... Nog niet. Ik hoop dat de aap uit de mouw komt, dit dieselaapje.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Jeroen

    Maar mensen die de subsidie leveren van de aangeschafte machine mogen dus wel een nare smaak hebben, omdat je daar de boel wel mee besodemieterd?

    Niet dat ik zo´n heilig boontje ben, maar ga je "eigen streken" dus niet goedpraten als een ander het ook bij jouw probeert.

  • no-profile-image

    Otto

    Tip: laat op je bedrijf ergens een jerrycan met diesel(gemengd met zand of water) achter en binnen een dag weet je wie van je mensen op jouw kosten tankt.

  • no-profile-image

    akkerbouwer

    ronald. welkom bij de "club" je bent niet de eerste die dit overkomt. Maar ik dacht dat dit in het "beschaafde" Hongarije niet meer voorkwam. Heb een paar jaar geleden het zelfde mee gemaakt in Kazachstan, nu hebben we sloten op iedere tank, ook van te trekkers !!!!

  • no-profile-image

    kees

    Ronald.
    Hoe werken die subsidies bij jullie, als je 75% van je nieuwe verreiker betaald krijgt?

  • no-profile-image

    Bert

    Roland
    Kans is groot dat de truck driver de diesel heeft verkocht en er water of andere rommel in heeft gedaan voor ie bij je kwam lossen. is hier niet de eerste keer geweest
    na lossen de diesel tot rust laten komen en dan met lamp kijken of er water of zo bezakt is in je voorraad tank. zo doen we het hier.is heel gewoon in deze landen
    Bert
    Kazakhstan

  • no-profile-image

    Buitenlander met allerlei ervaringen

    Niet wonen in een zigeunerparadijs Cegléd .
    Bidons enkel en alleen zelf bij de shell afhalen.
    Geen handelaartjes (op de hof)met een kubcontainertje en een pompje aangedreven op den accu van het Japans autootje .
    Alles op de hof achter slot en grendel
    geen sleutels in de vrije hand geven
    slot machinetank op slot
    twee goede knalbuizen achter de deur en minstens een Kika-zak 16 mm kartussen op voorraad .
    Knallen maar , en rekening blijven houden met een piekverlies van 10% topz van de omzet
    En subsidiekaders (20% btw terug en 55% kapitaal terug) zijn niet uitbreidbaar achteraf al is het met de waarde van de onderdelen .
    Slechte diesel kan ook bij GITR mislopen zijn , in Szolnok wonen ook gure lui.
    Zij kunnen er ook voor aflevering een tönkrementie uzemanjakszivatju ingeplaats hebben.
    Den buitenlander compenseert wel dit verlies.
    Dit is ook de reden waarom buitenlanders geen machines aankopen bij IKR-Kite-Axial-GITR.
    Buitenlandse fabrikanten ten spijt die dit probleem maar al te goed kennen en zelfs vanuit hun ,,central europe office" in Budapest zo in de lurf zitten en er weing kunnen aandoen.

    Groeten

  • no-profile-image

    Allart

    Plaats een met slot afsluitbare diesel tank dop op de machines en verf de lijdingen in met een glibberig goedje zodat je kan ziet dat er mee geknoeid is

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.