Home

Achtergrond 124 x bekeken

'Digitale tachograaf is een ramp'

De digitale tachograaf is volgens ondernemersvereniging EVO een ramp voor chauffeurs.

Die ergernis staat dan ook ook op de eerste plaats van de toptien van overbodige regels en administratieve lasten die de EVO zaterdag publiceerde. De tachograaf registeert alle rij- en rusttijden van vrachtwagenchauffeurs.

Volgens de EVO is de invoering hiervan uitgelopen op een ramp en geeft de chauffeur enorm veel stress, omdat hij steeds de kans loopt op boetes als de rijtijd wordt overschreden. Dat kan gebeuren door bijvoorbeeld files of gebrek aan parkeerplaatsen. Volgens de EVO zijn chauffeurs de hele tijd aan het rekenen hoe ver ze nog kunnen rijden tot een veilige parkeerplaats.

Op de tweede plaats in de rangschikking staan de verschillen in wet- en regelgeving binnen de Europese Unie. Op een derde stek plaats staan de vertragingen door niet op elkaar afgestemde controles bij import. De vierde plaats is voor de nieuwe verpakkingsbelasting. Die zorgt volgens de EVO voor veel onduidelijheden en administratieve lasten. De vijfde plaats wordt ingenomen door de diverse voertuigbeperkingen. Het gaat dan onder meer over de grootte van containers en het gebruik van trekker met oplegger en aanhangwagens.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.