Home

Achtergrond 237 x bekeken 6 reacties

CBL ontkent excessieve marges op groenten stellig

Het is pertinent onwaar dat supermarkten excessieve winsten behalen op groenten.

Dat stelt althans adjunct-directeur René Roorda van het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel (CBL). Rabobank-directeur Dick Oosthoek valt de telers echter bij.

Volgens telerscollectieven behalen supermarkten bijzonder grote marges op paprika, aubergine en komkommers. Wanneer er overvloed is en de telersprijzen dalen, blijven ze in de supermarkt meestal gelijk. Ze compenseren lagere marges op de verkopen van generieke producten.

Volgens Roorda is dit onzin: "De marges zijn dun, tussen de 3 en 6 procent. Er blijft juist veel bij tussenschakels hangen, zoals afzetorganisatie The Greenery." Deze ontkent dit, en wijst op het coöperatieve karakter van de onderneming.

The Greenery is zodoende weinig geïnteresseerd in winst. Dick Oosthoek valt de telers bij: "uit een onderzoek dat we vorig jaar hebben laten uitvoeren door het LEI blijkt duidelijk dat het grootste deel blijft kleven in de laatste schakel. De tussenschakels opereren rond de nulmarge"

Volgens Oosthoek zijn er teveel telersorganisaties en kunnen ze zich het beste richten op verdere bundeling, zoals dat recent in de zuivel- en bloemensector is gegaan. "Alleen dan creëer je voldoende marktmacht om dit overigens wereldwijde probleem op te lossen."

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Jan

    De overheid met de mond vol van normen en waarden moet de uitbuitting door de retail strafbaar stellen.

  • no-profile-image

    .

    De landbouw moet haar onmacht omzetten in daadkracht.
    Verburg ziet het goed, de krachten van alle sectoren bundelen.
    Goed voor producent en consument.
    Simpele manier; de supermarkten buiten spel zetten door zelf een supermarktketen op te zetten. Hier kunnen de supermarkten gewoon geen antwoord op hebben of verzinnen. De 'oorlogskas' van de landbouw is dus altijd beter gevuld dan die van AH of anderen, en raakt nooit op.

  • no-profile-image

    melkboer

    Het enige positieve is dat ik lees dat de Rabo de telers bijvalt.
    Hè hè, eindelijk eens krachtig, en vooral juist, geluid van de bank.
    Rabo, zet eens door en maak een plan/toekomstvisie waarbij de producent de voedselverkoop in eigen handen krijgt. Concreet; becijfer eens hoeveel geld er per agrarisch bedrijf nodig is om een supermarktketen over te nemen of op te zetten.

  • no-profile-image

    Antonio

    Melkboer, dat is zeker een idee, de agro-sector die gewoon zelf gaat retailen richting consument. Met een arsenaal aan top-producten en iets inleveren op de prijs moet de consument makkelijk overgehaald kunnen worden. De enige verliezer is de bestaande retailer met een hijgende aandeelhouder in zijn nek.

    Wat de Rabo betreft, daarvan moet je dit plan niet verwachten, die financieren alleen. En dat doen ze steeds slimmer. Sale-lease-back-constructies zijn er niet alleen om de betreffende tuinder meer financiele armslag te bezorgen maar ook om de bank meer zekerheid te geven als het fout gaat, dan zit de bank wat minder met de gebakken peren en verleasen ze de boel gewoon aan een ander. De Rabo wordt zodoende niet voor niets de grootste tuinder genoemd...

  • no-profile-image

    werner louwerse

    Wij als telers zijn op de hoogte van de verkoopprijzen vanuit onze organisatie naar de retailer, het spreekt van arrogantie wanneer directeur Roorda ons meent te moeten uitleggen dat onze verkooporganisatie's ons bestelen, terwijl nadrukkelijk bewijzen worden aangevoerd dat de prijstrend van groenten in de supermarkt geen gelijke tred houdt met de prijstrend aan inkoopkant. Extra vies wordt het luchtje aan deze zaak wannneer men bedenkt dat er de afgelopen jaren een prijzenoorlog is uitgevochten, die blijkbaar (deels) is betaald uit deze marges. Een troost: in Nederland mogen de vrouwen nog komkommers kopen; de macht van AL-Qaida rijkt op dat gebied nog niet tot hier

  • no-profile-image

    Jac

    voorbeeld prijzen paprika op het moment 70ct. in de winkel 420ct is 600% erboven op....... hoezo winstmarge ergens tussen de 3 en 6%?? enkel nullen vergeten zeker. De marge zit bij de afzetverenigingen en het transport? Met transport is geen dikke boterham te verdienen, wat de afzetvereniging kost betaald de teler van het gedeelte wat hij beurt, dus niet de supermarkt.
    Die Roorda moet zich dringend eens na laten kijken.................

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.