Home

Achtergrond 87 x bekeken

Winst Wessanen onder druk door hogere kosten

De nettowinst van voedingsmiddelenconcern Wessanen is in het tweede kwartaal ten opzichte van een jaar geleden met ruim 17 procent gedaald tot 8,6 miljoen euro.

Dit was vooral te wijten aan valuta-effecten en hogere kosten voor onder meer brandstof. Dat maakte het bedrijf donderdag voorbeurs bekend. De nettowinst was lager dan de verwachting van analisten, die gemiddeld rekenden op 10,7 miljoen euro. De omzet daalde een half procent tot 389,1 miljoen euro. Dit was iets beter dan de analistenverwachting van 387,9 miljoen euro.

Wessanen, dat in Nederland de merken Zonnatura (natuurvoeding) en Beckers (snacks) op de markt brengt, handhaaft zijn verwachtingen voor heel 2008. Het bedrijf verwacht dit jaar een omzetgroei bij alle divisies van 6 tot 8 procent. De nettowinst uit de verkopen moet dit jaar 10 tot 12 procent groeien.

Het negatieve valuta-effect, vooral veroorzaakt door de zwakke dollar, bedroeg in het tweede kwartaal 40,4 miljoen euro. In het eerste kwartaal had het bedrijf ook al last van ongunstige wisselkoersen. Toen was het negatieve effect 36,2 miljoen euro. Wessanen haalt ongeveer 60 procent van zijn omzet uit Noord-Amerika.

Meer dan 80 procent van de omzet in Noord-Amerika komt uit distributieactiviteiten. Hier kreeg het bedrijf te maken met hogere brandstofkosten als gevolg van de oplopende olieprijs. Dit leidde tot een negatieve post van 1,4 miljoen euro. In reactie hierop heeft Wessanen een systeem ingevoerd om de effecten hiervan beter te kunnen opvangen.

Verder heeft het bedrijf zijn investeringen in reclame en advertenties opgevoerd waardoor de kosten hoger waren. Integratiekosten van onder meer Habek Snacks, hadden ook een negatief effect op het resultaat.

Wessanen ziet nog geen negatief effect van teruglopende consumentenbestedingen in de Verenigde Staten. De omzet uit de Amerikaanse merken nam inclusief groei door overnames 14,6 procent toe. Volgens bestuursvoorzitter Ad Veenhof, zit het bedrijf met zijn merken in een marktsegment dat geen last heeft van de ecomische teruggang. ,,Dit is een categorie producten voor een gezonde levensstijl. Dat is geen categorie waar mensen snel afstand van nemen.''

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.