Home

Achtergrond 132 x bekeken

Voedingscentrum: logo voor groente misleidend

Gebruik van het logo Beter voor gezondheid en milieu, weet-wat-je-eet.nl op sommige paprika’s en tomaten is misleidend.

Dit logo zou volgens het Voedingscentrum de indruk wekken dat genoemde kasproducten gezonder zouden zijn dan andere groente.

Het Voedingscentrum vindt het een verkeerd signaal, omdat alle groente en fruit die voldoen aan de wettelijke norm veilig en gezond zijn. Volgens het centrum is er niet voor niets een wettelijke norm van de hoeveelheid bestrijdingsmiddel die een product bij normale consumptie maximaal mag bevatten.

”Helmaal mee eens”, stelt tomatenteler Frank van Kleef, initiatiefnemer van de groep glasgroentetelers om het logo weet-wat-je-eet te gaan gebruiken. ”Ook groente en fruit zonder logo zijn gegarandeerd gezond. Alleen wij als telers willen het breder trekken dan alleen de veiligheid en gezondheid van onze producten te benadrukken.”

Volgens Van Kleef heeft het logo-gebruik ook te maken met het verantwoord gebruik van ruimte, gewasbeschermingsmiddelen, energie en groeilicht. Consumenten mogen weten dat de glastuinbouw nadrukkelijk rekening wil houden met de wensen van de burger.

Volgens Van Kleef is er contact met milieupartijen gezocht om in onderling overleg tot afspraken te komen, waarbij beide partijen baat bij hebben. Van Kleef stelt dat onder andere is afgesproken bepaalde gewasbeschermingsmiddelen niet meer te gebruiken.

”Het gaat om toegelaten middelen”, benadrukt Van Kleef. ”Dus bij gebruik is er geen vuiltje aan de lucht. Maar wij hebben afgesproken door het weglaten van die middelen het nog beter te doen dan gangbare telers.”

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.