Home

Achtergrond 70 x bekeken

Unilever stoot olies van Bertolli af

Voedingsmiddelenconcern Unilever verkoopt zijn olijfolietak van het merk Bertolli aan Grupo SOS.

Het Brits-Nederlandse bedrijf krijgt voor het bedrijfsonderdeel 630 miljoen euro, zo maakte het vandaag bekend.

Unilever verkoopt uitsluitend de olijfolies en azijnen. De margarines, pastasauzen en maaltijden van het merk Bertolli blijven in handen van Unilever. Deze keuze past in het vorig jaar aangekondigde reorganisatieplan, waarbij het bedrijf minder renderende onderdelen afstoot. Zo zoekt Unilever voor de Amerikaanse wasmiddelentak nog steeds kopers. Eerder stootte Unilever het Franse kaasmerk Boursin af.

De te verkopen tak was vorig jaar goed voor 380 miljoen euro omzet, zo laat Unilever weten. De overeenkomst met Grupo SOS behelst de verkoop van de onderdelen in de Italiaanse merken Maya, Dante en San Giorgio, evenals de verkoop van de fabriek in Inveruno. Unilever hoopt de verkoop, in afwachting van de goedkeuring van de mededingingsinstanties, dit jaar nog af te ronden.


De verkoop moet een boekwinst voor belastingen opleveren van ongeveer 450 miljoen euro, aldus een woordvoerder. Een directe bestemming daarvoor heeft het bedrijf naar eigen zeggen nog niet.

Het huidige wereldmerk begon bescheiden in een klein winkeltje in Lucca, waar Francesco en Caterina Bertolli in 1865 begonnen met de verkoop van hun eigengemaakte olijfolie. Unilever heeft Bertolli sinds 1994 in handen.

Het concern opende in 2001 in Nederland drie Bertolli-lunchrooms, maar sloot de drie zaken zes jaar later weer wegens tegenvallende omzetcijfers. Het voedingsmiddelenconcern heeft naast een soepwinkel, de Unox Soup Factory, ook ijswinkels (Smirl's en Ben & Jerry's).

Het aandeel Unilever noteerde om 15.00 uur aan de beurs in Amsterdam een winst van 0,8 procent.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.