Home

Achtergrond 99 x bekeken

Unilever kampt met druk op verkopen

Unilever kampt met druk op de verkoop van zijn producten. Het Brits-Nederlandse concern realiseerde in het tweede kwartaal weliswaar een omzetstijging, maar die was vooral te danken aan hogere prijzen.

Unilever zag in het tweede kwartaal zijn omzet met 6,8 procent stijgen. Het gaat hier om de inkomsten exclusief de effecten van wisselkoersen en de overname en verkoop van activiteiten. Het resultaat, dat vrijwel geheel valt toe te schrijven aan de hogere prijzen die het concern afnemers in rekening bracht, was hoger dan analisten hadden verwacht. Inclusief genoemde effecten kwam de omzet uit op 10,37 miljard euro, 1,4 procent lager dan in het tweede kwartaal vorig jaar.

De nettowinst daalde in het tweede kwartaal met 19 procent tot 978 miljoen euro. Het concern, dat onder meer de merken Dove, Conimex, Ben&Jerry’s en Knorr voert, schrijft de winstdaling onder meer toe aan hogere reorganisatiekosten en de sterke euro.

Beleggers reageerden negatief op de resultaten. Op de beurs in Amsterdam kelderde de koers van het aandeel met bijna 7,5 procent.
Het bedrijf worstelt net als andere voedingsmiddelenconcerns met hogere grondstofprijzen. In het tweede kwartaal stegen deze kosten met 600 miljoen euro. Dit heeft geleid tot prijsverhogingen in West-Europa en Noord-Amerika. Ook in opkomende markten zoals Azië en Afrika verhoogde Unilever prijzen. In deze markten wist het bedrijf een onderliggende omzetgroei van 15 procent te realiseren. Hiervan kwam 4,1 procent door toegenomen verkopen.

Unilever zag zijn volumes vooral teruglopen in Europa. Daar daalde de verkopen (volumes) met 2,9 procent, vooral omdat er minder ijs werd verkocht.

Analisten waren teleurgesteld dat Unilever zijn aangekondigde aandeleninkoopprogramma niet uitbreidt. Unilever houdt het erop dat het ”tenminste” voor 1,5 miljard euro eigen aandelen zal inkopen.

Vorig jaar kondigde Unilever een grondige reorganisatie aan waarbij 20.000 banen verdwijnen en de merkenportfolio tegen het licht werd gehouden. Inmiddels heeft Unilever drie fabrieken in Nederland gesloten en verkocht het de Bertolli-olijfoliën en de Amerikaanse wasmiddelentak.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.