Home

Achtergrond 88 x bekeken

Twee derde van tv-tijd is in EU gemaakt

De tijd dat Amerikaanse series de beeldbuis domineerden lijkt voorbij.

De ongeveer duizend televisiezenders in Europa tonen steeds meer programma's van eigen Europese bodem.

Het aandeel Europese programma's is gestegen naar bijna twee derde van de zendtijd, meldde EU-commissaris Viviane Reding (Media) vandaag. Het aandeel nam toe van 63 procent in 2005 tot 65 procent in 2006.

De Nederlandse zenders vertoonden zelfs een stijging van 66 naar 70 procent. Waar vroeger Amerikaanse detectives als Hill Street Blues te zien waren, vertoont de tv nu Baantjer of zijn Britse collega Frost. Talkshows zoals 'De wereld draait door' en series als Voetbalvrouwen en 'Het leven van Jan Keizer na BZN' nemen ook hand over hand toe.

Koploper is echter Polen. De inwoners daar keken ruim 80 procent van de zendtijd naar programma's die in Europa zijn gemaakt.
Oost-Europese landen besteden gemiddeld evenveel zendtijd aan Europese programma's als zenders in West-Europese landen.
,,Deze cijfers tonen dat de audiovisuele industrie in de EU vitaal is en dat alle EU-lidstaten zich even sterk inzetten voor culturele diversiteit'', meent Europees Commissaris Viviane Reding.

Ze stelde dat de toename mede te danken is aan de EU-richtlijn 'Televisie zonder grenzen'. Die roept EU-landen op om het grootste deel van hun zendtijd te reserveren voor Europese producties.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.