Home

Achtergrond 94 x bekeken

Scepsis over pact Fresteem en milieu-organisaties

Door verschillende vertegenwoordigende organisaties wordt sceptisch gereageerd op de overeenkomst van Fresteem met milieu-organisaties.

Wel wordt de stap als bijzonder gezien met mogelijk positieve uitwerkingen. Fresteem en Milieudefensie hebben afgesproken dat duurzaam produceren wordt beloond met een nieuw keurmerk 'weetwatjeeet'. Dat is de naam van de campagne die milieu-organisaties voeren voor de campagne waarin het al enkele jaren residuoverschrijdingen publiceert.

De koepel voor afzetorganisaties DPA is niet blij met de stap van Fresteem dat via FresQ lid is. DPA voert zelf regulier overleg met milieu-organisaties over dezelfde onderwerpen. Dat lijkt nu doorkruist door één lid. "We zijn verrast. Blijkbaar vindt er bilateraal overleg plaats tussen leden afzonderlijk en milieu-organisaties. We willen met FresQ in overleg hoe dit tot stand is gekomen", zegt DPA-directeur Hans van Es. Hij was niet op de hoogte van de overleggen.

Supermarktkoepel CBL denkt dat het lastig wordt om een negatief imago van de campagne om te zetten in een positief logo. "Ik denk dat het moeilijk wordt om dit bij te buigen. Klanten zullen bij het zien van zo’n logo het product misschien wel juist laten liggen", zegt Marc Jansen hoofd kwaliteit en consument van koepel CBL. Ook zal er bij supermarktketens het nodige oudzeer zijn en weerstand tegen samenwerking met Milieudefensie.

Wel is het moedig dat Milieudefensie de stap zet, denkt Jansen. "Ik kan er niet achter komen waarom ze het doen, maar het is heel bijzonder."

Concurrent The Greenery zegt recent op de hoogte zijn gebracht van de stap. De afzetorganisatie zal zich niet direct bij het pact aansluiten. "We wachten verder overleg tussen de afzetorganisaties af." Dat overleg vindt plaats binnen DPA.

Of registreer je om te kunnen reageren.