Home

Achtergrond 62 x bekeken

SMS-diensten leveren nog steeds problemen op

Ondanks de invoering van strengere regels voor aanbieders van sms-diensten, is het aantal klachten erover nog steeds "aanzienlijk''.

Dat stelt de Consumentenautoriteit (CA) dinsdag in haar halfjaarbericht. In de eerste helft van het jaar kreeg de CA via de site ConsuWijzer 730 meldingen over aanbieders.

Sinds 1 april van dit jaar moeten aanbieders van die diensten onder meer duidelijker de kosten vermelden in reclames voor hun product, een bevestiging voor een aanmelding versturen met informatie over kosten, frequentie en hoe zich af te melden. De CA blijft de komende tijd, samen met de Opta, alert op de aanbieders van de diensten.

Nog veel meer klachten en meldingen kreeg de CA in de eerste zes maanden van het jaar over garantie, ongeveer 4000. Op basis van de klachten is de waakhond voor de consument verschillende onderzoeken begonnen. De komende tijd richt de autoriteit haar pijlen op het bijkopen van garantie.

In 2008 heeft de CA twee geldboetes uitgedeeld. Postgarant kreeg een boete van 130.000 euro, UPC een boete van 303.000 euro. Beide bedrijven hebben inmiddels bezwaar aangetekend tegen de boetes.

Doordat de Wet op de oneerlijke handelspraktijken nog niet door de Eerste Kamer is, kan de CA nog niet optreden tegen bijvoorbeeld lokkertjes in advertenties met scherp geprijsde aanbiedingen die altijd op blijken te zijn. Wel heeft de CA een begin gemaakt met toezicht op de naleving van de algemene voorwaarden in de keuken- en meubelbranche.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.