Home

Achtergrond 85 x bekeken

Proef met 3000 trucks tegen ongelukken en files

Drieduizend trucks rijden de komende maanden op de Nederlandse wegen met moderne testapparatuur aan boord die ongelukken moet voorkomen.

Volgens verladersorganisatie EVO is er in Europa niet eerder zo'n grootschalige proef gehouden met systemen die het verkeer veiliger moeten maken.

De vrachtwagens zijn in korte tijd door meer dan zestig bedrijven aangemeld voor de 'pilot', die donderdag in Delft begint. De bewuste anti-ongevalsystemen gaan verder dan de verplichte snelheidsbegrenzer, stelde dinsdag Renate Leyten die voor Rijkswaterstaat is ingehuurd voor dit 'Fileproof'-project.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil met de proef uitzoeken hoe het aantal ongelukken kan worden teruggebracht.”Bij 15 procent van de dodelijke verkeersongevallen is een vrachtwagen betrokken. Dat is heel schrijnend”, aldus Leyten. ”Door ongelukken te voorkomen zorg je ook voor een betere doorstroming.”

Er worden vijf systemen getest, afgestemd op de meest voorkomende ongelukken met trucks. Dat zijn kop-staartbotsingen, en zogenoemde flank- en onzijdige ongevallen. Zo is er een systeem dat de remmen bedient. ”Als een vrachtautochauffeur te dichtbij een voor hem rijdende truck komt zorgt het systeem ervoor dat de auto zonder botsing afremt of tot stilstand komt”, aldus Leyten. Een ander systeem voorkomt dat de vrachtwagen gaat uitwijken, en daardoor van de rijbaan afraakt of op de vluchtstrook terechtkomt. Mocht een vrachtwagenchauffeur te hard rijden en dreigen te kantelen, moet een derde systeem dat voorkomen.

De transportbranche doet van harte mee aan de proef. Volgens organisaties als Transport en Logistiek Nederland en EVO krijgt de vrachtauto ten onrechte vaak automatisch de schuld van een ongeluk en krijgen beroepschauffeurs de zwarte piet toegeschoven vanwege de files die erop volgen. Volgens Leyten zijn vrachtauto’s betrokken bij 2 tot 3 procent van de ’incidentele’ files, die ontstaan door ongelukken, pech en slecht weer.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.