Home

Achtergrond 225 x bekeken

Pak biologische melk moet zichzelf beter verkopen

Een pak biologische melk verkoopt beter als op het pak staat wat het voordeel is van dit duurzame product.

Dat is gebleken in Duitsland en zou in Nederland ook kunnen werken, alleen willen groothandel en supers er niet aan. Dat staat in een donderdag gepresenteerde studie van het Landbouwo-Economisch Instituut (LEI) in opdracht van Bioconnect naar de achterblijvende verkoop van biologische producten in Nederland.

Nederlanders zeggen wel duurzamer te willen consumeren, maar doen het niet. In 2000 werd er rekening mee gehouden dat het marktaandeel van biologische producten in 2008 ongeveer 10 procent zou zijn, maar in de praktijk wordt de 2 procent net gehaald. Volgens het LEI beslist de klant pas in de winkel welk product daadwerkelijk gekocht wordt. De presentatie van duurzame producten in de winkel moet dan ook beter.

De producten proberen te verkopen onder de noemer dat het 'eerlijke' producten voor eerlijke prijzen zijn blijkt niet te werken. Beter zou zijn om duidelijk te maken dat het product meer smaak heeft of gezonder is, meent het LEI. De hogere prijs is dan simpel te verklaren uit het feit dat de consument een beter product krijgt. En winkels zouden meer kunnen doen om de consument uit zijn boodschappenroutine te halen, door presentaties in winkels te wijzigen en promotieacties te houden.

Rigoureuzer maar wel zo effectief is om het niet-duurzame product gewoon uit het assortiment te halen, zoals eerder met het legbatterijei is gebeurd en zoals nu met vlees van onverdoofd gecastreerde varkens gaat gebeuren.

Ook al stijgt de consumptie van duurzame producten bij lange na niet met de hoeveelheden die eerder werden voorzien, het LEI denkt dat opgeven nog niet nodig is. "Het marktaandeel stijgt weliswaar maar weinig, maar het stijgt nog wel.''

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.