Home

Achtergrond 65 x bekeken

Malaise bij Delhaize

Het Belgische supermarktconcern Delhaize heeft zijn winstverwachting voor 2008 naar beneden bijgesteld.

Het consumentenvertrouwen neemt af en klanten geven minder uit in de supermarkten, aldus Delhaize vandaag. Het bedrijf wordt vaak genoemd als mogelijke partner van Ahold, het moederconcern van Albert Heijn.

Delhaize verwacht dat de nettowinst uit voortgezette activiteiten dit jaar groeit met tussen de 15 en 20 procent. Eerder ging het bedrijf uit van 25 tot 30 procent. Delhaize stelde ook de omzetgroei naar beneden bij, van 4 tot 5,5 procent naar 3 tot 4,5 procent. Het bedrijfsresultaat zal naar verwachting tot 3 procent groeien, terwijl Delhaize eerst was uitgegaan van 6 tot 8 procent.

"In de Verenigde Staten evenals in Europese markten, veranderen consumenten hun uitgavenpatroon als gevolg van hogere olie- en voedselprijzen evenals door de problemen in de financiële sector en huizenmarkt'', aldus Delhaize. Het bedrijf zal op 4 augustus de resultaten over het tweede kwartaal bekendmaken.

Het aandeel kreeg vrijdagochtend flinke klappen op de beurs in Brussel en trok in zijn val ook het aan de beurs in Amsterdam genoteerde Ahold mee naar beneden. Kort na opening noteerde Delhaize 14 procent lager op 34,40 euro. Ahold stond op een verlies van 6 procent op 7,95 euro.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.