Home

Achtergrond 102 x bekeken

Client volgens NAK nog niet snel genoeg

Het programma Client, waarmee elektronisch gegevens voor pootgoedexport worden uitgewisseld, kent nog veel problemen.

Vooral tijd blijkt een moeilijkheid. Afgelopen seizoen is voor het eerst op grote schaal gewerkt met Client, legt technisch directeur van keuringsdienst NAK Addy Risseeuw uit. "Vooral in het tweede deel van het seizoen hebben aardappelhandelshuizen en de NAK het systeem ingezet. Nog wel voor een klein deel van de export."

Risseeuw legt uit dat vooral de handelshuizen het initiatief namen voor Client. Doel van dit systeem is geld besparen, logistiek verbeteren en foutenmarges verkleinen. "Het ging nog niet goed en snel genoeg", weet Risseeuw.
"Vertragingen pakten vervelend uit voor handelshuizen, telers en voor onze keurmeesters. Het beoordelen en vrijgeven van een partij zou enkele minuten duren, maar kostte soms een kwartier of meer. Daardoor liepen de kosten en dus onze tarieven, op. En ja, handelshuis of teler betaalt."

Agrico besloot het systeem niet volop in praktijk te brengen. "Uit de startschermutselingen bleek dat de automatisering niet goed is. Op 1 september moet het 100 procent worden gebruikt", zegt adjunct directeur pootaardappelen Jan van Hoogen van Agrico. "Maar als het niet functioneert, kost het vooral extra werk.”"

Ondanks de slechte start blijft de NAK het Clientproject steunen. "Wij zijn nog steeds enthousiast over het project."

Of registreer je om te kunnen reageren.