Home

Achtergrond 91 x bekeken 7 reacties

Brussel wil wegtransport duurder maken

Wegtransportbedrijven moeten opdraaien voor luchtvervuiling, herrie en files die ze veroorzaken.

Transporteurs kunnen hierdoor ruwweg 4 cent per kilometer meer gaan betalen, zei een topambtenaar van de Europese Commissie vandaag. EU-commissaris Antonio Tajani (Verkeer) presenteert dinsdag een voorstel tot uitbreiding van het zogeheten Eurovignet, een bestaande heffing voor trucks, aan het Europees Parlement en de EU-landen.

Het Eurovignet beslaat nu alleen kosten voor de aanleg en onderhoud van de weg. "Dus de belastingbetaler krijgt nu de rekening voor bestrijding van luchtvervuiling, files en herrie'', aldus de Brusselse ambtenaar. "We willen dat de rekening laten betalen door degenen die kosten veroorzaken: de wegtransporteurs.'' De EU-ambtenaren vinden niet dat het voorstel ongelegen komt nu de diesel zo duur is geworden. "Ons voorstel betreft de lange termijn. We kunnen onze ogen niet sluiten voor de milieuproblemen door het wegtransport.''

Goederen in Europa gaan voor 73 procent over de weg. De Europese Commissie schat dat het tot 2020 met de helft toeneemt. De toevloed aan trucks leidt tot meer luchtvervuiling, herrie en files, vreest Brussel. Het voorgestelde 'gedifferentieerde systeem van tarieven' moet de truckers prikkelen om schone wagens te kopen en buiten de spitsuren te rijden op wegen zonder veel omwonenden.
Dat truckers mee moeten betalen heeft volgens Brussel weinig of geen effect op de economie. "Transport is een marginaal deel van de productiekosten: tussen de 1 en 7 procent. Als dat iets omhoog gaat, is het effect amper meetbaar.''

Brussel vindt wel dat het Eurovignet niet mag leiden tot extra tolhuisjes waarvoor trucks moeten stoppen: controle moet zoveel mogelijk elektronisch. De Europese Commissie vindt ook dat de opbrengst van het Eurovignet ten goede moet komen aan duurzaam transport.
Wegtransporteurs zijn woest over de plannen. Ze menen dat de duurdere Eurovignet alleen maar leidt tot hogere kosten, niet tot een beter milieu. "De vervuiler betaalt, het probleem blijft'', aldus de internationale organisatie van wegtransporteurs IRU recent. "Van het wegtransport bestaat 85 procent uit ritten korter dan 150 kilometer: Daarvoor is geen echt alternatief.''

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    bassie

    JAAAAAAAAAAAA, dit soort plannen gaan het zeker goed doen!!!!!!!!!!!!!
    Moeten ze vooral doen ,hiermee word elke vorm van goed ondernemersschap letterlijk en figuurlijk de NEK omgedraaid.
    En dan straks maar afvragen wat al die werkelozen moeten gaan doen ,en als we al niet in een econmische crisis zitten dan gaan we daar zeker wel inkomen door dit soort grote ONZIN......
    RONDUIT BELACHELIJK!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • no-profile-image

    boer

    Geweldig idee.Veel transporteurs kunnen nu hun hoofd al niet boven water houden,om dit te bedenken moet men kennelijk gestudeerd hebben.Mijn idee is om terug te gaan naar paard en wagen.Kan men zich druk maken om de paardenvijgen, welke de weg bevuilen.
    Maar fijnstofproblemen,lawaai enz.enz. opgelost.

  • no-profile-image

    Gert

    Het is de HOOGSTE TIJD dat alle tranporteurs eens thuis blijven staan zodat alle mensen ''rustig'' kunnen slapen. Eens kijken hoelang het duurt voordat de politiek eens snapt dat de transporteurs voor de mensen onderweg zijn om in hun dagelijkse behoefte te voorzien en niet om ''lawaai'' te maken!!!!

  • no-profile-image

    dampende diesel

    Dus de transportsector moet opdraaien voor het feit dat onze leiders zo graag veel im- en export zien? Als die vrachtwagens niet in de file staan (en of die wel door hun veroorzaakt worden..?) en 'vervuilen' (tsja biobrandstof is weer zogeheten onverantwoord ivm voedseltekorten, vind je het gek dat er een tekort is als de landbouw constant op een houtje moet bijten) gaat inderdaad de economie grandioos op z'n bek en staat NL stil, hun moeten wel rijden.

    Probeer dan dat gesleep van hot naar her met al die zooi (globalisatie) te verminderen! Dát scheelt pas vervuiling, dit is gewoon weer dom geld graaien waar je uiteindelijk geen zak mee oplost, want investeren in duurzame energie doet nederland toch nauwelijks..

  • no-profile-image

    Johan

    De EU gaat aan eigen succes tenonder. Feitelijk door de enorme verschillen in economie worden er mega aantallen vrachten versleept van hot naar her en terug. Garnalen pellen in Marokko, hoe verzin je het? Its the Economy stupid!
    Zolang energie ruim voorhanden en goedkoop is werkt dit economisch model, nu we aan de schaarste ruiken en de millieu collateral damage ondraaglijk begint te worden komt er een herbezinning. Het beroerde is dat onze leidende elite het gedrag dat 50jaar werd aangemoedigt door straftaxen wil ontmoedigen in een tijd dat de marges tochal krap zijn en wat nog schrijnender is: We kunnen nauwelijks zonder, de supermarkten moeten bevoorraad, de slachthuizen, de industrie, vult u maar in. Er moet een alternatieve schone brandstof worden gevonden en daar moet onze regering 5miljard perjaar in steken ipv ontwikkelingshulp anders worden we zelf straks een ontwikkelingsland!

  • no-profile-image

    Vandesteene Filip

    Als men dit zal doen zal de economie in België zeker op zijn bek gaan. De brandstofprijzen swingen al de pan uit, nu dit er nog bij. Als er geen vrachtwagens meer kunnen rijden, hoe zullen de goederen dan op hun bestemming geraken? Per helikopter of zo? De bedrijven gaan één voor één belgië verlaten. De loonkosten zijn veel te hoog, de arbeiders staken daarvoor want deze willen die nog verhogen, de transportkosten worden te hoog, de winstmarges verlagen voortdurend, de regering werkt tegen. Geef mij één reden waarom de bedrijven in belgië zouden moeten blijven.

  • no-profile-image

    wessel

    Eerst gooien we de diesel prijs omhoog en nu ook nog 4 cent extra belasting per kilometer.
    En wie kan dat straks weer gaan betalen?
    De consument.

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.