Home

Achtergrond 99 x bekeken 1 reactie

Voedingsconcerns laken Amerikaans biobrandstoffenbeleid

Amerikaanse voedingsconcerns vormen een coalitie in de strijd tegen subsidies biobrandstoffen.

De biobrandstof wordt kunstmatig goedkoop gemaakt, aldus voedingsconcerns, wat leidt tot meer afzet binnen en buiten Amerika en duurder voedsel. Ze starten een lobbycampagne onder de titel Food Before Fuel.

De Grocery Manufacturers Association, de American Meat Institute en andere organisaties hebben zich naast Europa opgesteld. De reden is echter anders. Europa klaagt al langer over de Amerikaanse subsidies omdat Europese biobrandstoffen zware concurrentie krijgen.

De brancheorganisaties vertegenwoordigen vrijwel de complete voedingssector, waaronder Kellogg, Tyson Foods, Kroger, ConAgra en Kraft Foods. In totaal produceren 151 installaties in de VS biobrandstoffen.

De industrie stelt dat het prijsopdrijvende effect ernstig wordt overdreven en citeert daarbij wetenschappelijke studies. Landbouwminister Ed Schafer zei eerder dat slechts 2 tot 3 procent van de prijsstijging op het conto kan worden geschreven van de biobrandstoffensector.

Eén reactie

  • no-profile-image

    gert

    de hoge olieprijs maakt biobrandstof aantrekkelijk

Of registreer je om te kunnen reageren.