Home

Achtergrond 92 x bekeken

Tweederde van rozenaanvoer is import

Het aandeel van Nederlandse rozen in de aanvoer op FloraHolland bedraagt zo'n 34 procent.

Dat betekent dat twee van de drie rozen die via de veiling worden verhandeld importrozen zijn. In 1999 bedroeg het aandeel van de Nederlandse rozen op de bloemenveilingen nog 65 procent.

Deze aanvoerverhoudingen kwamen dinsdag 17 juni naar voren op de rozendag van FloraHolland. Die bijeenkomst stond in het teken van de vraag of er voor de Nederlandse roos een eigen merk moet komen. Op die vraag kwam geen antwoord.

Veel reacties van telers, handelaren en deskundigen hadden betrekking op de haalbaarheid van een eigen merk. Het herkenbaar maken (bij de consument) van de Nederlandse roos is een heikel punt, maar dat geldt evenzeer voor de hoge kosten die aan de introductie van een eigen merk verbonden zijn.

Teun van Turenhout van FloraHolland pleitte ervoor de Nederlandse roos onderscheidend in de markt te zetten. Velen in Rijnsburg konden zich daarin vinden, maar hoe dat dan moet gaan gebeuren, werd tijdens de bijeenkomst niet duidelijk. Van Turenhout riep op tot een collectieve aanpak met andere schakels in de keten. 'Ik hoop echt dat we samen met de handel een project kunnen gaan opzetten', zo sprak hij na afloop verwachtingsvol uit.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.