Home

Achtergrond 83 x bekeken

TNO: scheidt doorgaand en lokaal verkeer op snelweg

Het nadrukkelijk scheiden van lokaal en doorgaand verkeer is het meest geschikte middel om de doorstroming op Nederlandse snelwegen te verbeteren.

Dat blijkt uit een onderzoek dat TNO heeft uitgevoerd in opdracht van de ANWB. De resultaten van het onderzoek werden donderdag gepresenteerd op het hoofdkantoor van de ANWB in Den Haag. Op basis van het TNO-onderzoek doet de belangenorganisatie een reeks aanbevelingen om het netwerk van snelwegen betrouwbaarder en reistijden beter voorspelbaar te maken.

"Ik zeg niks nieuws als ik zeg dat er geen rek meer zit in ons wegennet'', zei ANWB-directeur Guido van Woerkom. "De capaciteit wordt maximaal benut en het netwerk is heel erg kwetsbaar. Kleine incidenten, zoals een regenbui of een gekantelde vrachtwagen, hebben onredelijke gevolgen.''

Het is volgens TNO van groot belang dat onder meer de A4 door Midden-Delfland zo snel mogelijk wordt aangelegd, zodat het verkeer tussen Den Haag en Rotterdam niet meer alleen afhankelijk is van de A13. In de drukste delen van Nederland moeten de op- en afritten op minstens acht kilometer van elkaar komen te liggen. "Op sommige plekken heb je nu om de paar kilometer een afrit, dat is funest voor de doorstroming'', weet Van Woerkom.

TNO en ANWB pleiten verder voor de komst van zogeheten buffers in de buurt van drukke op- en afritten, met name in de Randstad. Het verkeer moet op deze voorsorteerstroken wachten totdat het de snelweg kan betreden of verlaten. "Daarmee voorkom je situaties zoals bij de Ikea in Delft. Daar had eigenlijk al een buffer moeten zijn'', aldus Van Woerkom. "" De Ikea-file is inmiddels een begrip. De file voor de betreffende afrit begint op drukke dagen al in de buurt van Rotterdam Airport, kilometers verderop.''

Ben Immers, die namens TNO een toelichting gaf op het rapport, stelt dat nog een aantal andere maatregelen nodig zijn om te voorkomen dat het wegennet nog verder dichtslibt. "Er zijn nu vaak geen of weinig alternatieven voor de snelweg'', aldus Immers. "Het wegennet moet fijnmaziger worden, zodat mensen kunnen kiezen uit een aantal wegen om van A naar B te komen.'' Dat kan door regionale en lokale wegen op te waarderen. Het verkeer in en tussen nabijgelegen steden kan dan gebruik maken van die wegen, terwijl het langeafstandsverkeer over de snelwegen rijdt. TNO oppert ook de optie van aparte rijstroken voor vrachtverkeer.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.