Home

Achtergrond 69 x bekeken

Supermarkten profiteren van Oranje

Supermarkten in Nederland hebben afgelopen week de eerste extra ’Oranje-omzet’ gedraaid.

In vergelijking met dezelfde week een jaar eerder steeg de omzet met 5 miljoen euro, waarmee de totale omzet op 593 miljoen euro uitkwam. Dat blijkt donderdag uit cijfers van het marktonderzoeksbureau GfK.

De marktonderzoeker voorspelde eerder dat supermarkten dit jaar 45 miljoen euro extra omzet zullen draaien door het EK voetbal. Het voetbaltoernooi stimuleert de verkoop van bier, fris, kant-en-klaarmaaltijden en oranje merchandiseartikelen.

De supermarkten boerden in de hele maand mei goed. De omzet kwam ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar 8,2 procent hoger uit, op 2,94 miljard euro. Dat kwam vooral door de sterk gestegen prijzen voor melk, kaas, brood en appelen.

De koepelorganisatie van supermarkten, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), verwacht dat de supermarkten tijdens de drie EK-weken tussen de 55 miljoen en 60 miljoen euro extra omzet zullen halen, afhankelijk van de prestaties van het Nederlands elftal. Hoe verder Oranje het schopt, hoe meer er zal worden omgezet.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.