Home

Achtergrond 123 x bekeken 7 reacties

PvdA: meer auto’s op waterstof, stroom en algen

Tankstations in de EU moeten in 2020 minstens 3 procent brandstof leveren uit waterstof, algen, elektriciteit of tweede generatie biobrandstof, stelt Europarlementslid Dorette Corbey (PvdA).

Corbey is nauw betrokken bij besluiten in het Europarlement over toekomstige brandstof. Auto’s op waterstof en stroom zijn momenteel in ontwikkeling. Elektriciteit blijkt voor auto’s veel efficiënter dan olie.

Corbey wil deze technieken laten meetellen voor het EU-doel van 10 procent biobrandstof in 2020. Brandstof uit deze technieken komt dan gedeeltelijk in de plaats van biobrandstof uit gewassen zoals koolzaad, maïs en palmen. De explosief gestegen vraag naar deze landbouwgewassen maakt voeding namelijk momenteel duurder en zorgt voor honger in arme landen.

Corbey vreest nog duurdere voeding als de beoogde 10 procent biobrandstof alleen moet komen van bijvoorbeeld koolzaad en maïs. ”Het Europese wagenpark gebruikt per dag nu 1,5 miljard liter olie. Dan zou dus per dag minstens 150 miljoen liter biobrandstof nodig zijn. Het is uiterst onzeker of deze 150 miljoen liter geproduceerd kan worden op land dat nu braak ligt.”

Corbey wil bovendien vastleggen dat de EU het biobrandstofdoel onmiddellijk opschort als het de voeding nog veel duurder maakt. Ook wil ze criteria afspreken om ’schandaalbenzine’ te voorkomen, brandstof die voortkomt uit misstanden. ”Sommige biobrandstoffen zijn in feite nauwelijks beter dan fossiele brandstoffen, als je de inzet van kunstmest meetelt. Ze zijn zelfs dramatisch veel slechter als er eerst tropische bossen gekapt worden.”

Milieuorganisatie Greenpeace reageert verbouwereerd op Corbey’s ideeën. De organisatie wil veel verder gaan en vraagt het hele streven naar biobrandstoffen te schrappen. ”Corbey verschuilt zich achter mooie verhalen over waterstof en elektriciteit en gaat daarmee het werkelijke probleem uit de weg”, vindt Greenpeace. ”Het verplicht bijmengen van zo veel biobrandstof leidt tot grootschalige ontbossing en stijging van de voedselprijzen. De bijmengverplichting van 10 procent biobrandstoffen in 2020 moet ogenblikkelijk van tafel.”

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    melkveehouder

    "Corbey vreest nog duurdere voeding "
    Ja nu word het voedsel te duur voor die rooie rakkers, na decennia van uitbuitting van de retail (gefaciliteerd door de overheid) en onderdrukking door de meest waanzinnige regelgeving van dezelfde overheid. Maar kamaraaden landbouwers verschoppelingen der aarde er gloort een nieuwe toekomst van eerlijke prijzen voor onze produkten.

  • no-profile-image

    BiZWiZ

    Algen hebben ook (kunst)mest nodig, voor waterstofproductie wordt momenteel ook fossiele brandstof gebruikt en over de definitie van tweede generatie biobrandstof bestaan verschillende meningen (laat staan de 3e, 4e generatie etcetera).

    Als de PvdA zo bang is voor de voedselprijzen, dan moet de discussie eens worden verbreed en ethisch verantwoord worden gevoerd! Deze discussie gaat al maanden over food vs fuel, maar wordt nooit eens gevoerd als landbouwgrond ten koste gaat van nieuwbouwwijken, industrieterreinen, natuurontwikkeling of recreatiegebieden.

  • no-profile-image

    T. van Staalduinen

    Het lijkt mij een kans om de gewassen voor biobrandstof grootschalig te telen op voor bouw bestemd braakliggend land. Tuinbouw bedrijven worden o.a. in het Westland opgekocht en gesloopt t.b.v. nieuwe woonwijken, echter door het uiblijven van onderhoud zijn die stukken land een doorn in het oog. Wanneer duidelijk is dat een stuk voor bepaalde tijd braak blijft liggen kan daar mooi biobrandstof geteeld worden, in opdracht van PVDA, of wie dan ook. Betaal opgekochte boeren en tuinders vanuit overgebleven potjes van onze eigen sector, om de biobrandstof te verbouwen. Met zul beheer pikken we allemaal een graantje mee.

    Deze tip was gratis ;)

  • no-profile-image

    sloeber

    Het moet maar eens afgelopen zijn met het uitbuiten van de boeren. De Pvda zegt altijd op te komen voor de zwakke mensen in de samenleving, maar ze trappen je het liefst zo ver mogelijk in de stront. Dan staan ze zelf lekker hoog en droog. Gewoon zo veel mogelijk biobrandstoffen telen, en als men voedsel wil dan moet men daar maar voor betalen. Alles heeft tenslotte z'n prijs.

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Wat een onzin allemaal. De meest eenvoudige oplossing is minder auto's. Snap niet dat de milieuorganisatie voor de heilige koe niet hetzelfde voorstellen als voor de landbouw.
    Ideaal, kunnen we een hoop wegen opbreken waardoor we meer en dus goedkoper voedsel kunnen produceren voor de arme medemens in ontwikkelingslanden. Of we planten bos op de snelwegen ter compensatie voor de regenwouden. Allée mannen en vrouwen van het groene front. Op de fiets en naar Den Haag en Brussel toe.

  • no-profile-image

    jan vanhumbeeck

    inderdaad, de bijmengplicht afschaffen gaat niet veel verschil maken.
    Ik produceer PPO en kan de vraag niet volgen. en met de huidige dieselprijzen is het weer iets meer rendabel dan graan.

  • no-profile-image

    nn

    als de pacht van 300 naar 800 euro per hectare gaat de diesel van 18 ct naar 100 ct per liter. Dan is het voedsel met prijzen van ver voor deze prijs verhogingen nog belagelijk goedkoop.
    Onder kostprijs geen voedsel meer telen maar biobrandstof is de oplossing

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.