Home

Achtergrond 166 x bekeken 3 reacties

Melkveehouders hebben hetzelfde doel: boer blijven

De zuivelacties verdelen de melkveehouders in Nederland en in Europa. Toch delen ze een en hetzelfde doel: boer blijven. Dat zegt CDA-Europarlementariër Esther de Lange.

Melk is emotie, dat blijkt deze dagen eens te meer. Voor- en tegenstanders van de acties in de zuivel lijken lijnrecht tegenover elkaar te staan. De acties verdelen ook Europa. De meeste acties vinden plaats in Duitsland, waar 30 tot 40 procent van de melkveehouders deelneemt aan de staking, en in Oostenrijk, waar schattingen variëren van 5 tot 25 procent.

Zelf sta ik kritisch tegenover het uitrijden van melk. Zoals landbouwminister Gerda Verburg het zo goed verwoordde, "het snijdt door de boerenziel" om een eerlijk product weggegooid te zien worden. Toch geldt de tegenstelling tussen de beide kampen slechts tot een bepaalde hoogte. Ze zijn inderdaad verdeeld over de te gebruiken instrumenten, maar delen één ambitie: de wens om te blijven boeren en om met hun bedrijf een gezin te onderhouden.

Die ambitie deel ik van ganser harte. Daarbij komt nog dat veehouders een grote rol spelen in het onderhoud van het landschap. Zij kunnen dat vaak goedkoper dan natuurorganisaties, maar geld kost het wel, dus het is niet meer dan logisch dat daar een vergoeding voor groene en blauwe diensten tegenover staat.

Mijn inzet bij de health check van het EU-landbouwbeleid zal dan ook hierbij aansluiten: hoe zorg je ervoor dat we onze zuivelproductie in Europa houden en we de kansen op de wereldmarkt benutten. Het vertrekpunt daarbij is uiteraard het eigen bedrijf met goed ondernemerschap en efficiënte productie, met daarnaast compensatie voor geleverde extra diensten of werken onder moeilijke omstandigheden.

Daarnaast is er mijns inziens behoefte aan een bewustwordingscampagne naar burgers en consumenten toe. De burgers willen koeien in de wei en stellen de hoogste eisen ter wereld wat betreft dierenwelzijn, milieu, voedselkwaliteit en landschap, maar als consument zijn ze niet altijd bereid daar voor te betalen.

Bovendien zijn consumenten zich vaak niet bewust van het bedrag dat na aankoop van een pak melk bij de boer terechtkomt. Ludieke campagnes, zoals het evenement als ’koeien op de catwalk’, dragen zeker bij aan deze bewustwording.

Uiteraard hangen de acties nauw samen met de discussie over de health check. Een akkoord moet de meest productieve landen tevreden stellen en de bergboeren in de Alpen. Een grotere quotumverruiming dan is voorgesteld zal dus waarschijnlijk gekoppeld worden aan een fonds of plattelandsbeleid, gericht op het behoud van melkveebedrijven in bijvoorbeeld berggebieden en gebieden met productiehandicaps. Melk is immers in alle landen van de EU emotie.

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Heidi

    Wilt u even kijken naar mijn bericht op MELKOORLOG

    Dank u

    Groetjes Heidi

  • no-profile-image

    gert

    is die van exel zelf ook boer ? niet mesten niet maaien niet bloten,in die tijd moeten boeren juist mesten en maaien,de eerste snee gras in mei is het beste voer voor de melkkoe,weet van exel wat krachtvoer nu kost ?bovendien houden weidevogels van bemest land

  • no-profile-image

    g.a.van exel

    Boerenland,zowel weide-als akkerland,vormt een belangrijk(60%)deel van de "hollandse natuur".
    Nu rijk en provincies een akkoord hebben bereikt over decentralisatie van het faunabeheer,liggen er nieuwe kansen voor de weidevogelbeschermoing.
    Een ruime vergoeding en regionale begeleiding moet het mogelijk maken dat grotere terreinen van half maart tot juni worden ontzien.In die periode geen drijfmest,niet maaien of bloten en slechts extensief beweiden.Maar dat moet dan wel financieel aantrekkelijk worden gemaakt.Maak je er andere natuur van,dan kost het vrij zeker meer geld.8eh8fd

Of registreer je om te kunnen reageren.