Home

Achtergrond 204 x bekeken 3 reacties

Loonwerkers dieper in rode cijfers door accijnsverhoging

De overheid is straks in haar nopjes met een begrotingsoverschot. Meststoffendistributeurs en loonwerkers zitten door de accijnsverhogingen op diesel met de gebakken peren. Zij kunnen niet anders dan de kosten doorberekenen, stelt Hans Verkerk van Cumela.

De brandstofprijzen voor ondernemers in de cumelasector (cultuurtechnische werken en grondverzet, meststoffendistributie en loonwerk in de landbouw) zijn in een jaar tijd met meer dan 40 procent toegenomen. Het aandeel van alleen de brandstofkosten in de totale kosten steeg hierdoor van 10 naar 14 procent. Terwijl de overheid afstevent op een riant begrotingsoverschot, lijkt ze niet genoeg te krijgen van de belastingverhogingen.

Per 1 juli 2008 verhoogt ze de accijnzen op diesel met nog eens 3 cent per liter. Cumela Nederland vroeg begin mei staatssecretaris De Jager van Financiën om deze accijnsverhoging uit te stellen zolang de brandstofprijzen zo hoog blijven. Via de hogere inkomsten van de geheven btw komt deze 3 cent immers al ruimschoots binnen! Helaas, het verzoek is afgewezen. Hoe moet de cumelasector daar op reageren? Moeten de loonbedrijven en meststoffendistributeurs wegen gaan blokkeren of langzaam rijden? In de logistiek is niet gaan rijden een heel effectief middel. Je maakt zelf geen kosten en zijn er geen files op de weg. Maatschappelijk heeft het een zeer groot effect, omdat de supermarkten in no time leeg zijn. Als echter het mesttransport stil komt te staan of als er geen werkzaamheden op landbouwgronden worden uitgevoerd heeft dit geen maatschappelijk effect en treffen we vooral onze opdrachtgevers. Dit is dus een onbegaanbare weg.

Sommigen denken dat de marges in de meststoffendistributie en in het loonwerk riant zijn. Uit onderzoek blijkt echter dat het gros van de bedrijven in de rode cijfers zit. Een gemiddeld cumelabedrijf gebruikt 120.000 liter diesel per jaar. De kosten daarvoor zijn het afgelopen jaar met ruim 36.000 euro gestegen. Als de bedrijven de kostenstijgingen niet doorberekenen, houden ze zichzelf voor de gek door de prijsstijgingen voor eigen rekening te nemen. Hierdoor neemt de investeringsruimte op de bedrijven snel af. Doorberekenen van kostenstijgingen is noodzakelijk om de continuïteit van het bedrijf te waarborgen.

Is daarmee alles gezegd? Nee, van de cumelasector mag verwacht worden dat stevig wordt gekeken naar kostprijsbeheersing en brandstofbesparend werken. Van de meststoffendistributeur en de loonwerker wordt verwacht dat zij investeren in moderne, zuinige en schone machines. Hiervoor is wel investeringsruimte nodig! De sector maakt ook het personeel bewust van hun invloed.
En de overheid? Die reageert straks verheugd over het zelf gecreëerde begrotingsoverschot. Terwijl sectoren, die direct betrokken zijn bij het produceren van maatschappelijke goederen als voedsel, landschap en infrastructuur, te kampen hebben met marges die zeer zwaar onder druk staan.

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    truus

    de meeste loonwerkers en boeren geven maar grote trotten gas met die trekkers maar ze weten blijkbaar niet hoe meer gas hoe hoger het gebruik van de trekker en waneer men dan ziet hoe groot die trekkers zijn dan is het niet gek dat het gebruik hoog is, de meeste boeren/loonwerkers zouden eens een paar dagen les moeten volgen op een zeevaartschool om te leren hoe men zuiniger met een motor kan draaien ;

  • no-profile-image

    papie

    En wat gaan we hier nu aan doen ?
    Welke actie gaat worden gevoerd ?
    Geen reactie zonder actie !!!!!!!!!!!!!!!!
    Niet teveel praten maar doorpakken.

  • no-profile-image

    Jan Z

    Hoewel ik het helemaal eens ben met de strekking van dit artikel, mn wat betreft de zelfverrijking van de Ned. overheid ben ik bang dat er uit die hoek weinig respijt te verwachten is. Men zal het dus weer zelf moeten doen.
    Te denken valt aan het brandstofverbruik: Sommige merken trekkers van een bepaalde kleur hebben vandaag de dag niet echt een etiket van zuinigheid. Let daarom eens wat minder op de kleur. Ook kan het vermogen wel een beetje lager dan wat nu gemiddeld voor de machines en wagens staat. M.i. gebruikt een zwaardere trekkr voor het zelfde werk meer brandstof dan een lichtere die het ook wel kan doen. Als ik soms zie en lees waar de gem 900 serie Fendt voor ingezet wordt dan vraag ik mij wel e.e.a. af. Ook kan er veel bespaard worden door efficienter rijgedrag. Hier zegt men: gear up and trottle down.
    Minder toeren en een versnelling hoger. Toen ik begon met loonspuiten was het advies om in het land volgas (2750 tpm, 175 pk Cummins) te rijden daar anders de hydrauliek te weinig capaciteit zou hebben. Wel daar ben ik aardig van genezen. Rijdt nu met 2000 toeren en gebruik 25 % minder brandstof.
    Veel succes ermee.

Of registreer je om te kunnen reageren.