Home

Achtergrond 81 x bekeken

Krantenuitgever VS schrapt 1400 banen

Het Amerikaanse krantenconcern McClatchy, uitgever van onder meer The Miami Herald, schrapt 1400 banen, ofwel 10 procent van zijn personeel.

McClatchy heeft veel last van almaar teruglopende advertentie-inkomsten. Dat maakte het concern vandaag bekend.

De banen verdwijnen door natuurlijk verloop, ontslagen en vertrekregelingen. Met de ingreep wil McClatchy ongeveer 70 miljoen dollar per jaar besparen. De advertentieverkoop van McClatchy daalde in mei met 16 procent. Het bedrijf geeft dertig regionale dagbladen uit en is de op twee na grootste krantenuitgever in de Verenigde Staten.

In de gehele Amerikaanse krantensector namen de uitgaven voor advertenties in het eerste kwartaal met 14 procent af tot 8,4 miljard dollar. Dat is de achtste daling op kwartaalbasis op rij en de grootste in meer dan dertig jaar. Vooral advertenties voor huizen en auto's worden minder geplaatst door de huizencrisis in de VS en de gestegen brandstofprijzen.

Ook andere krantenuitgevers in VS snijden in het aantal banen om kosten te besparen. Zo maakte The New York Times in mei bekend honderd redactionele banen te schrappen. Tribune, uitgever van onder meer de Chicago Tribune en The Los Angeles Times, gaat ook snijden in het personeel na een forse inkrimping van het aantal pagina's in zijn kranten.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.