Home

Achtergrond 94 x bekeken

Introductie Grolsch op Zuid-Afrikaanse markt dichtbij

SABMiller zet voor het Twentse biermerk Grolsch vanaf 23 juni in op een strategische positie in Zuid-Afrika. Het is de eerste stap in een wereldwijd uitrolproces.

Eind vorig jaar nam de Brits-Zuid-Afrikaanse combinatie SABMiller de 400 jaar oude Enschedese bierbrouwer Grolsch over. Meteen is aangekondigd dat het merk wereldwijd een strategische positie moet verwerven.

Volgens bestuurder Ronald van Amerongen van Grolsch was deze wereldwijde uitrol individueel onmogelijk geweest. Op de lucratieve Zuid-Afrikaanse markt had men nooit de promotionele gelden bijeen kunnen brengen om ‘s lands trots, SABMiller, serieus aan te vallen.

In de internationale handel neemt de brouwer plaats nummer 21 in, terwijl het slechts een significante positie inneemt op twee markten: de Britse en Amerikaanse. SABMiller investeert nu echter 4 miljoen dollar (2,6 miljoen euro) in promotie van Grolsch.

De typerende beugelfles en de reguliere fles van 33 centiliter zullen in de betere horecagelegenheden te krijgen zijn als premium, of luxe, bier. "Het is een opwindende stap in de wereldwijde rol die SABMiller ziet voor Grolsch", aldus Van Amerongen.

In 2006 realiseerde Grolsch een omzet van ruim 320 miljoen euro. Grolsch krijgt vermoedelijk ook een grotere rol in Rusland. De laatste twee jaar is hier door Grolsch bijna 20 procent omzetgroei gerealiseerd.

SABMiller ziet Rusland als een strategische markt. Vandaag nam het concern een brouwer in het verre oosten van Rusland over, goed voor 7,6 procent van de totale Russische biermarkt. In Oceanië, Frankrijk en Canada zijn de Twentenaren reeds langer onderweg.

Of registreer je om te kunnen reageren.