Home

Achtergrond 112 x bekeken

’Het groene goud kweek je niet zomaar’

Krantenkoppen als 'KLM wil vliegen op algen' en 'Algen geschikt als diesel' doen vermoeden dat het ’groene goud’ snel doorbreekt als alternatieve brandstof. Maar de werkelijkheid lijkt weerbarstiger.

Het kweken van de plantaardige organismen is weliswaar al lange tijd business, ook in Nederland. Maar het accent ligt vooral op het gebruik van het product in de voedings- en cosmetica-industrie. Niet in de laatste plaats als gevolg van het almaar duurder worden van olie (het zwarte goud), komen algen nadrukkelijker in beeld als schone biodiesel.

René Wijffels, hoogleraar bioprocestechnologie aan Wageningen Universiteit, rekent niet op een snelle doorbraak. ”Er heeft al een motor gelopen op biodiesel, maar het punt is dat je een constante productie moet hebben. Het kweken van algen is niet iets wat je zomaar doet.”

AlgaeLink uit Roosendaal is het bedrijf, waarmee KLM recent besloot in zee te gaan. AlgaeLink gaat voor de luchtvaartmaatschappij uitzoeken of uit algen brandstof kan worden gemaakt en geleverd die is geschikt voor vliegtuigmotoren. AlgaeLink kweekt de plantjes niet in open vijvers, maar in een gesloten stelsel van buizen. Het bedrijf stelt dat in deze zogenoemde photo-bioreactoren in hoog tempo algen kunnen worden gekweekt, waaruit vervolgens olie kan worden gehaald.

Wijffels is daar sceptisch over. ”Zowel aan de vijvers als de buizen zitten voor- en nadelen. Per saldo zijn de kosten even hoog. Vier tot vijf euro per kilo droge stof. Drie kilo alg levert een liter olie op”, aldus de hoogleraar.

AlgeaLink vindt in zijn overtuiging dat in algen toekomst zit, oliegigant Shell aan zijn zijde. Het Brits-Nederlandse concern bouwt samen met het Amerikaanse HR Biopetroleum een testfaciliteit op Hawaï. Uit algen die worden gekweekt in bassins met zeewater, gaat Shell brandstof winnen.

Directeur Carel Callenbach van algenkweker Ingrepro uit Borculo is niet verbaasd over de belangstelling van grote bedrijven als Shell voor het minuscule waterplantjes. ”Algen concurreren niet met de voedselvoorziening, zoals maïs en soja. En het gaat niet ten koste van regenwoud. Er komen een hoop investeerders op af, onder meer omdat de overheid subsidie geeft aan bedrijven die duurzame energie produceren”, aldus Callenbach.

Het groene goedje dat Ingrepro in vijvers kweekt, wordt vooralsnog verwerkt in onder meer vis- en veevoer, cosmetica en voedingssupplementen.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.