Home

Achtergrond 112 x bekeken

Groei biologische fruitteelt op moeizame markt

De productie van biologisch hardfruit groeit met twintig hectare door omschakelaars.

Dat, terwijl de afzet dit seizoen moeizaam verliep door een krimpende Duitse markt en het niet doorgaan van binnenlandse afzetcontracten.

De overstap van enkele telers naar de biologische teelt van hardfruit zorgt voor een areaaluitbreiding van 20 hectare. Dat is een uitbreiding van ongeveer zeven procent, schat Harmen Peters van het samenwerkingsverband Biofruit. Samen met Smilefruit is Biofruit een grote leverancier van biologisch fruit.

De uitbreiding kwam op een moment dat op de binnenlandse afzetmarkt een aantal partijen forse contracten wilden afsluiten. Deze cateraars wilden Nederlands biologisch fruit verwerken in hun assortiment, maar de proefleveringen vielen niet in de smaak bij deze partijen. "Ze vonden de prijs te hoog." Afgelopen seizoen zagen telers mede daardoor de prijs met circa een dubbeltje zakken.

De binnenlandse markt ontwikkelde zich daardoor dit seizoen slechter dan verwacht. Ook de Duitse markt krimpt door een forse uitbreiding van de lokale biologische teelt. Nederland komt pas laat in het seizoen in beeld voor leveringen aan Duitsland, zoals nu. Van de vier miljoen kilo, ligt er nog circa 100.000 kilo Nederlands fruit in de cellen.

Het fruit van de overgestapte bedrijven komt nog niet in het biologisch afzetkanaal, omdat het omschakelfruit betreft. "Duitse ketens zijn wel bezig om zich met fruit uit omschakeling te onderscheiden. Dat kan voor de Nederlandse bedrijven helpen."

Lichtpuntjes zijn verder de groei van de afzet op markten als Denemarken, Engeland en Zweden, stelt Peters. Ook voor het komend seizoen is er een lichtpuntje. Albert Heijn start met de verkoop van de rode Topaz. De bewaarappel is de opvolger van Santana in februari.

Of registreer je om te kunnen reageren.