Home

Achtergrond 87 x bekeken

Friezen krijgen stroomschokken onder de douche

Enkele gezinnen uit het Friese Kollum hebben twee jaar lang tijdens het douchen elektrische schokken gekregen.

De schokken ontstonden doordat een van de bewoners uit de straat Reinaard een schroef in de muur had gedraaid die dwars door een stroomkabel was gegaan. Daardoor kwam al het leidingwater en de bewapening in het beton van de huizen onder stroom te staan. Een bliksembeveiligingsbedrijf heeft de elektriciteitsvoorziening inmiddels goed geaard.

Normaal gesproken zorgt de aardlekschakelaar of een doorgeslagen stop automatisch voor het stilleggen van de elektriciteitsvoorziening. Volgens het bliksembeveiligingsbedrijf was het veiligheidssysteem niet goed geaard waardoor het niet werkte.

De stroomkabel leverde elektriciteit aan een ventilator. Als de ventilator werd aangezet, kregen de douchende Friezen stroomschokken van 166 volt. De kinderen van de gezinnen aan de Reinaard kwamen door de schokken regelmatig huilend onder de douche vandaan. Het bliksembeveiligingsbedrijf noemt de situatie ,,levensgevaarlijk''. De stroomvoorziening is inmiddels wel goed geaard, waardoor de stroomschokken voorbij zijn.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.