Home

Achtergrond 279 x bekeken

'Duurzaam ondernemen wil niet vlotten'

Nederlandse ondernemingen hebben duurzaam ondernemen in theorie hoog in het vaandel staan.

De praktijk wijst uit dat slechts 40 procent van de ondernemers er regels voor heeft opgesteld. Dat blijkt uit de zogeheten Duurzaamheidsbarometer die vandaag werd gepresenteerd door accountantsbureau PricewaterhouseCoopers (PwC).

Bijna 60 procent van de 165 ondervraagde directeuren en managers voelt een toenemende druk om duurzaam te ondernemen. "De drijfveren zijn opvallend genoeg toch nog vaak defensief van aard en met name gericht op reputatieschade en afbreukrisico,'' zegt Klaas van den Berg van PwC die het onderzoek leidde.

De aandeelhouders worden in het onderzoek niet genoemd als initiators voor duurzaam ondernemen. De bedrijven vinden dat er wel een grotere rol voor hen is weggelegd. Driekwart vindt dat de overheid een voortrekkersrol speelt op dit gebied.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is al twee jaar een onderwerp dat veel aandacht krijgt. De focus ligt dan meestal bij de consument. "Wij wilden met dit onderzoek het onderwerp bekijken vanuit het perspectief van de onderneming'', zegt Van den Berg.

De Duurzaamheidsbarometer werd donderdag voor het eerst gepresenteerd. In de toekomst verschijnt het rapport vier maal per jaar om een vinger aan de pols te houden.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.