Home

Achtergrond 174 x bekeken 12 reacties

Dierenbeschermers starten campagne voor kalveren

De dierenbeschermingsorganisatie Compassion in World Farming (CIWF) start deze week een nieuwe campagne om het welzijn van kalveren te bevorderen.

De dieren worden volgens de organisatie als nuchter kalf over te grote afstanden vervoerd. Vervolgens komen ze in kale stallen op een houten of betonnen vloer zonder stro om comfortabel in te liggen.

Nederland importeert jaarlijks meer dan 300.000 nuchtere kalveren uit verweggelegen landen als Litouwen, Polen en Ierland. "De jonge dieren zijn erg kwetsbaar. Zij kunnen erg slecht tegen hitte en kou tijdens het lange transport en de kans op infecties is groot. Het welzijn van de dieren valt dus te verbeteren", zegt Geert Laugs, campagnecoördinator. Hij pleit voor het verstrekken van stro aan kalveren en het verbod om de dieren apart in de stal te zetten.

Directielid Henny Swinkels van de kalfsvleesintegratie VanDrie Group is verbaasd over de campagne. "De Nederlandse kalversector heeft erg veel veranderingen doorgevoerd om het welzijn van kalveren te verbeteren. Waarom keert het CIWF zich daarom tegen ons?", vraagt hij zich af.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    piet

    IK VIND DAT HET VERBODEN MOET WORDEN DAT MENSEN ZICH ZELF OVER GROTE AFSTAND VERVOEREN. MENSONTEEREND!!!!!PVDM(PARTIJ VAN DE MENSEN) DOE ER WAT AAN, STEL KAMER VRAGEN, DIEN EEN MOTIE IN, DIT KAN ZO NIET LANGER. UREN IN EEN AUTO, EN DAN EINDELIJK OP DE PLEK VAN BESTEMING AANGEKOMEN: SLAPEN IN EEN TENT OP DE GROND. SCHANDE DAT DAT ANO 2008 NOG MAG!!!!!!!!!

  • no-profile-image

    Patrick

    Henny Swinkels is verbaast, nou voordat ik reageer, kan iemand vertellen wat er in detail veranderd is de laatste jaren in het kader van welzijn.
    Plus kan iemand levendig vertellen hoe een huidig kalf vanaf dag 1 tot aan haar dag der oordeels haar leven ingevuld heeft, of anders gezegd hoe veel aandacht er voor haar is geweest voordat de de folder van kilo knaller van de supermarkt in de bus van heel Nederland ligt.

  • no-profile-image

    ajverschoor@kliksafe.nl

    Wakker diertje, of je kan niet lezen, of je bent zelf de weg kwijt. Het klopt dat mensen ervoor kiezen zover te gaan rijden. Ze hebben dan trouwens nog altijd eet- en drinkpauzes, ipv dierlijke pauzes, maar dat houden we er even buiten. Maar denk je dat die kinderen er voor gekozen hebben??? Jippie pa en ma, we gaan weer ver rijden??? Er zullen er weinig zijn die dat zeggen. 'k Vind deze hele actie aandachttrekkerij. De hele kalversector is volop in ontwikkeling om zeker ook deze dingen te verbeteren, en dan komt er een of andere dierenbeschermingsorganisatie die net doet alsof dit nog nooit ter sprake is geweest. En straks zeker de winst opstrijken: dit hebben WIJ voor elkaar gekregen. Nou echt niet, de sector zelf doet ook nog wel wat hoor.

  • no-profile-image

    Piet Wisse

    Patrick uit Praag, heb je uberhaupt enig verstand van de kalversector?
    Ik kan wel kort vertellen hoe het leven van een kalf eruit ziet. De eerste twee weken blijft een stierkalfje op het bedrijf waar hij geboren is. In deze periode krijgt het dier biest en kunstmelk. Daarna gaat het kalf naar een opvangcentrum ergens in Europa. Vanuit dit opvangcentrum wordt het dier naar Nederland vervoerd in een vrachtwagen met een vers pakket stro en een drinkwater voorziening. Als de kalveren geluk hebben hoeven ze onderweg niet van de vrachtauto te worden gehaald, maar gaan in 1 keer door naar een kalverhouderij in Nederland.
    Op de kalverhouderij wordt hij de eerste 4 weken individueel gehuisvest, zodat het kalf voldoende aandacht krijgt. Daarna komen de dieren in groepen te lopen. De kalveren krijgen een gevarieerd dieet van hoofdzakelijk melkproducten aangevuld met maïs en een granenmengsel. Als de kalveren 6 maanden oud zijn worden zij geslacht, en het vlees komt als hoogwaardig product in een slagerij of restaurant te liggen. Kalfsvlees is geen kiloknaller, lees de folders eens iets beter. Daar staat vrijwel nooit kalfsvlees in.

  • no-profile-image

    Grensboerke

    Hallo CIWF, lig nou niet te mauwen en koop dan biologisch vlees. Maar dit zal wel te duur zijn. Ook dit is uiteindelijk een economisch probleem, de consument gaat liever uit vrije wil 1000 km verderop met de auto op vakantie dan dat hij het hele jaar biologisch vlees eet. Maar waar draait dit weer op uit, dat Nederland als enigste land ter wereld de welzijnseisen gaat veranderen en onze kostprijs weer omhoog gaat. Maar je denkt toch niet dat er ook maar een ander land is waar dit ook gebeurt. Die lachen ons uit en onze economie gaat zo naar de knoppen en de bijbehorende boerenbedrijven.

  • no-profile-image

    usciolu

    @ piet wisse
    Blij dat ik het nu weet. Wat een heerlijk en lang leven hebben die kalfjes. Lekker lang bij hun moeder in de wei en ze hoeven pas dood als ze een half jaar zijn.
    Daar tekent toch ieder mens voor?

  • no-profile-image

    Patrick

    Ik dank je Piet voor de opsomming.

    En inderdaad ere wie ere toekomt.
    De verbeteringen die je opnoemt zijn gewoon erg goed en hoop dus ook dat de weg vervolgt wordt.
    Verbeteringen zijn voor iedereen winst!

  • no-profile-image

    boer

    even voor de sojabonenvreters onders ons, weten jullie wel niet hoeveel bos wordt gekapt om soja bonen te verbouwen voor die geitesokken?

  • no-profile-image

    ajverschoor@kliksafe.nl

    beesten staan nog hoger in de vaandel dan mensen. Het is bijna vakantie, en waar gaan we naar toe met onze kleine kinderen? 15- 25 uur rijden in een overvolle auto zonder airco, en ramen dicht.

  • no-profile-image

    Jos

    Nou, Wakker dier, het wordt tijd dat je wakker wordt. Het is maar de vraag in hoeverre de mens zoveel verschilt in keuzemogelijkheden. Er zijn zelfs boeken geschreven over de intensieve mensenhouderij. De ratrace waar we allemaal in zitten is niet voor niets vernoemd naar een dier.

  • no-profile-image

    Piet Wisse

    Op verzoek ook nog een lijstje met verbeteringen van de afgelopen jaren: 1) Kalveren blijven langer op melkveehouderij 2) Er wordt meer ruwvoer aan de kalveren gevoerd 3) Er wordt meer gebruik gemaakt van geconditioneerde vrachtauto's 4) Een groots opgezet Masterplan Antibioticagebruik moet voor een verlaging van medicijngebruik zorgen. Dit zijn allemaal verbeteringen van de afgelopen 2 jaar!! Alle verbeteringen komen uit de sector zelf! Mijn verbaasd het ook in grote mate wat dit dierenbeschermingsclubje wil. Verder zou ik willen vragen of Wakker Dier misschien een lift zou willen in een veewagen? Mits hij daarvoor een Europees ritje in een aardappelvrachtwagen maakt, inclusief laden en lossen.

  • no-profile-image

    een wakker dier

    Kijk nou toch, hieronder vindt je nou typisch 2 reacties van
    piepeltjes die door de bomen het bos niet meer zien, of beter nog appels met peren vergelijken.
    Mensen kiezen zelf voor lange ritten met de nodige vreet- en zuippauzes.
    Dieren dus niet!
    Die worden als handelswaar gezien en behandeld, alsof het een partij aardappelen betreft.
    Oeps foutje ...was dat laatste maar waar.
    Aardappelen krijgen een puike behandeling en dat kan je van dieren al dan niet op transport toch echt niet zeggen.
    Of zijn we al die foute transporteurs al weer zo snel vergeten!
    Ach nee alles is anders,
    we zijn het niet vergeten maar willen het niet weeeete!

Laad alle reacties (8)

Of registreer je om te kunnen reageren.