Home

Achtergrond 69 x bekeken 1 reactie

Cramer wil niet tornen aan klimaatafspraken

Minister Jacqueline Cramer (Milieu) is er fel op tegen dat sommige EU-landen willen tornen aan de klimaatafspraken van de Europese Unie.

Ze vindt het "niet acceptabel'' dat zeven Oost-Europese landen een uitzonderingspositie eisen bij de vermindering van de uitstoot van het broeikasgas CO2 (kooldioxide).

Cramer zei dat donderdag na afloop van overleg met haar EU-collega's in Luxemburg. De zeven landen onder leiding van Hongarije willen dat voor hen bij de CO2-vermindering 1990 als peiljaar geldt, in plaats van 2005 zoals in de EU is afgesproken.

Zij vinden dat peiljaar oneerlijk, omdat de ineenstorting van het communisme begin jaren negentig al had geleid tot het verdwijnen van veel zware industrie en daarmee een veel lagere CO2-uitstoot. Als ze ten opzichte van dat onnatuurlijk lage niveau nog eens 20 procent moeten gaan verminderen, wordt het wel heel moeilijk, stellen de Oost-Europese landen.

Maar andere landen, waaronder Nederland, willen zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke voorstellen blijven. "Als je er een kaart uithaalt, stort het hele huis in elkaar'', zei Cramer.

Ze toonde zich opvallend optimistisch, ondanks de eisen van een groot aantal landen tot aanpassingen of afzwakkingen. "Ik ben na afloop optimistischer dan van tevoren. De sfeer was constructief en iedereen wil het tempo er in houden.''

Cramer kreeg naar eigen zeggen van haar EU-collega's steun voor het Nederlandse idee om ook voor de lange termijn vast te stellen wat de auto-industrie moet doen om minder kooldioxide uit te stoten. Dan kan de industrie zich er niet meer achter verschuilen dat ze geen tijd heeft gehad zich voor te bereiden op EU-regels.

De EU eist nu van de autofabrikanten dat hun auto's in 2012 gemiddeld niet meer dan 130 gram CO2 per kilometer uitstoten, waar het gemiddelde niveau in 2006 nog lag op 160 gram. Daarnaast moet er nog eens 10 gram gewonnen worden via onder meer betere bandenspanning en zuiniger rijden. Nederland wil voor 2020 een doel afspreken van maximaal 80 gram uitstoot van kooldioxide per gereden kilometer.

De auto-industrie, gesteund door Duitsland en Frankrijk, protesteert heftig tegen de geëiste CO2-reducties. De EU wil in december een definitief akkoord bereiken over het klimaat- en milieupakket.

Administrator

Eén reactie

  • no-profile-image

    jac

    wanneer stopt men nou eindelijk eens met het CO2 onzin verhaal en gaat men geld en energie steken in belangrijke zaken waar de mens wel iets aan kan doen ipv in de klimaatverandering waar de mens geen invloed op heeft. deze flauwe kul heeft meer dan genoeg gekost.

Of registreer je om te kunnen reageren.