Home

Achtergrond 70 x bekeken 1 reactie

Consumentenbond stelt lakse supermarkten aan de kaak

Supermarkten doen nog altijd veel te weinig aan de verkoop van gezonde en verse voeding.

Dat stelt de Consumentenbond in een vandaag uitgebracht rapport. Alleen Albert Heijn krijgt een voldoende.

De Consumentenbond onderzocht een tiental supermarktketens op etikettering (zoals voedingswaarde) en aanprijzing (zoals schaplengte gezonde voeding, voeding bij kassa’s etcetera). Geen enkele supermarktketen bleek zoutgehaltes te vermelden.

De verhouding in schaplengte van gezonde en ongezonde voeding bleek alleen bij Albert Heijn en Jumbo redelijk. Het meest bedroevend scoorden Plus, Lidl, Coop en Dekamarkt. Op vrijwel geen enkel onderwerp scoorden zij goed.

Directeur Theo Roos van het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel (CBL) nam het rapport Super Gezonder vandaag in ontvangst. Hij is blij dat de Consumentenbond in ieder geval de keuzevrijheid voor de consument centraal stelt in het rapport, maar laakt de uitkomsten.

Hij wijst op recent onderzoek van het Convenant Overgewicht, uitgevoerd onder leiding van oud-GroenLinks politicus Paul Rosenmöller. Hieruit bleek dat 92 procent van de ondervraagden vindt dat het assortiment gezonde voeding in supermarkten voldoet.

De omzetten in de groep ’extra’ gezond (producten met melkzuurbacteriën of omega 3 vetzuren) steeg de laatste maanden volgens het CBL met 15 tot 30 procent. In supermarkten steeg zowel de omzet als het volume aan groente en fruit in 2007 met 6 tot 7 procent. Supermarkten verklaren dat de meetmethoden van het onderzoek geen eerlijk beeld geven.

Eén reactie

  • no-profile-image

    gert

    de consument kijkt toch meestal alleen naar de prijs

Of registreer je om te kunnen reageren.