Home

Achtergrond 350 x bekeken 25 reacties

CDA wil geen jongeren meer op zware trekkers

CDA-parlementariër Sander de Rouwe wil dat jongeren tot hun achttiende niet meer op zware trekkers mogen rijden.

Jongeren mogen nu nog vanaf zestien jaar met een eenvoudig te behalen certificaat met alle type trekkers op de openbare weg rijden. De Rouwe stelt dat het vermogen en de grootte van tractors de laatste jaren enorm is gegegroeid.

Jongeren onder de achttien zouden nog niet goed kunnen omgaan met het inschatten van risico's die de massieve trekkers met zich meebrengen, stelde De Rouwe vandaag.

Het CDA-Kamerlid wil net zoals bij motoren een glijdende schaal. Jongeren mogen vanaf hun achttiende een lichte motor rijden en pas vanaf hun 21e op zwaardere motoren stappen. Voor trekkers zouden jongeren vanaf zestien jaar op een lichte trekker en vanaf achttien jaar op zwaardere mogen rijden. De jongeren onder de achttien mogen op een landbouwbedrijf overigens nog wel met zware trekkers rijden.

Jaarlijks vallen gemiddeld vijftien doden door ongevallen met trekkers op de openbare weg.

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Tom

    Veiligheid en verantwoordelijkheid is zeer belangrijk! De veiligheid laat het door slecht verantwoordelijkheid het vaak afweten. Onverantwoord rijden met een voertuig, te smalle wegen, de bomen veel te dicht op de weg, slecht uitzicht op kruisingen zijn vaak oorzaken van ongelukken op de wegen. De grote zorgen zijn, dat zeker jongeren de gevaren niet meer zien. Ouders geven ook vaak een slecht voorbeeld. Ze zijn zelf te roekeloos en zien geen gevaren. Als je een reactie van ouders hoordt, de helft van de weg is voor mij, dan gaat dit zeker een keer mis. Ik kwam zelf een keer drie tiener meisjes tegen op de fiets, ik reed op een grote trekker met een drijfmestton er achter. Ze bleven tot mij volle verbazing naast elkaar fietsen en gingen niet aan de kant. Ik moest vol in de remmen om ongelukken te voorkomen. Zoiets doms verwacht je niet! Helaas, heb ik er veel zien verongelukken, maar de meerderheid heeft niets met de landbouw te maken. On verantwoordelijk rijgedrag moet zwaar bestraft worden, het wordt steeds erger! Maar de veiligheid van wegen, goed uitzicht, dus flink snoeien van beplanting op gevaarlijke punten moet goed gebeuren. Gebeurd dit niet goed, zwaar straffen! Bomen die te kort op de weg staan en daar door de onveligheid toeneemt, kappen. Bomen horen in het bos, niet langs drukke wegen! Als je hoord wat milieuactivisten zeggen, er zijn meer mensen dan bomen! Deze mentaliteit is ook het grootste probleem! Verantwoordelijkheid.

  • no-profile-image

    bezorgde boer

    Met de huidige schaalvergroting kan het wel eens een groot probleem worden om een volgende generatie trekkerchaufeurs naar behoren op te leiden.

  • no-profile-image

    ciel

    Er spelen hier 2 dingen mee, ten eerste is het een feit dat iedereen die nét begint om met een tractor/auto/brommer etc. aan het verkeer deel te nemen, nog niet goed kan inschatten hoe groot/snel/lang/zwaar je bent. Ook de ervaren chauffeurs maken nog regelmatig inschattingsfouten. Daarbij komt ook nog eens dat het voor die jonge gasten natuurlijk ontzettend "stoer" is om op/met zo'n ding te rijden.
    Het 2e probleem is, het gedrag van de fietsers (wielrenners zijn helemaal een gevaar op de weg). De schoolkinderen zien de weg als hun eigendom, verlichting is vaak niet in orde, zwarte kleding maakt de onzichtbaarheid helemaal compleet, door een mp3-speler horen ze je vaak ook nog eens niet aankomen. Daarbij is de fietser een overbeschermde verkeersdeelnemer. Je moet van goede huize komen om een fietser aansprakelijk te kunnen stellen bij een ongeval.
    Zolang er niet beter gecontroleert wordt op het gedrag van fietsers én de jongeren inderdaad direct met de grote machines de weg opkunnen, zal dit probleem altijd blijven. Echter vergeet niet dat ook in het "gewone" verkeer veel ongelukken gebeuren, ook andere beroepsgroepen kennen veel ongelukken.

    Een beetje cru maar " waar gehakt wordt, vallen spaanders"!!

  • no-profile-image

    spunta

    zelf ben ik 15 en ben al 3 jaar aan het wachten tot ik 16 word en ik voor mijn trekkerrijbewijs mag. komen er nu weer 2 jaar bij? Ik vind ten eerste dat het afrijden wat strenger moet worden omdat de examinator dan beter kan inschatten of de leerling de situaties onder controle heeft. Ook vind ik dat je eerst een trekkerrijbewijs moet hebben voor kleine trekkers en dat je dan kunt doorleren om met "het grote spul" om te gaan. zo krijg je beter opgeleide bestuurders. het moet mooi op 16 jaar blijven want jongeren kunnen best met de machines omgaan en dat is voor een baas ook best handig.

  • no-profile-image

    c

    met gang invoeren en een rijbewijs ook voor een ieder.en zelfs ook ene tachograaf erin de tractors van tegenwoordig zijn niet meer net als vroeger. dan erbij op die maniet word het vak trekkerchauffeur dan ook eens wat meer gewaardeerd. en hoeft een volwassen man niet meer voor een salaris dat te doen van een snotneus

  • no-profile-image

    gj

    Stelletje analfabeten!

  • no-profile-image

    Boesje

    D'as veiliger dan iemand van 50 met 16 ton!!

  • no-profile-image

    verkeerszuil

    het is niet aleen de zwaarte van trekker
    maar ook de lengte of breedte van machine achter de trekker die voor jonge bestuuders die nog (weniginsicht)

  • no-profile-image

    niek.klein-gunnewiek@reedbusiness.nl

    Als eerste ben ik het GJ eens dat sommige mensen hier wel iets meer aandacht mogen besteden aan spelling en interpunctie.

    Ten tweede denk ik dat de overheid beter tijd kan steken in het verbeteren van het trekkerrijbewijs dan aan het verhogen van de leeftijd. Want laten we eerlijk zijn, het trekkerrijbewijs is een lachertje, ik heb nog nooit een "diploma" zo makkelijk gehaald. Zelfs het veterstrikdiploma was moeilijker.

  • no-profile-image

    ria

    Ik ben het er mee eens, dat er beter gekeken moet worden naar de rijbewijzen. Gooi niet de leeftijd omhoog. Maar doet het in stappen, ze doen heel veel ervaring op als ze thuis of via een doodlopende weg naar het land kunnen. Ze leren het al vanaf hun 12e of zo. Ze hebben dan 4 jr ervaring voordat ze hun trekkerrijbewijs mogen halen.

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Ik ben het met je eens Ria. Van de ene kant is de overheid aan het bekijken of autobestuurders niet eerder de weg op kunnen om zo -onder begeleiding- ervaring op te doen, terwijl anderzijds de noodzakelijke ervaring van jongeren misschien wordt ingeperkt.

  • no-profile-image

    Jeroen

    @bezorgde boer,

    Vrachtwagenchauffeurs zijn er toch ook, die beginnen ook niet op hun 15e.
    Volgende genaratie komt er heus wel.

  • no-profile-image

    bezorgde boer

    Jeroen, volgens mij vergelijk je appels met peren. Voor vrachtwagenchauffeur kun je bij een erkend bedrijf (tegen betaling) een opleiding volgen. Maar waar is nu het erkende bedrijf waar je een opleiding kunt volgen voor trekkerchauffeur?

  • no-profile-image

    veehouder

    Het trekkercertificaat is een achterhaald iets.
    wil je het aanpassen aan de huidige situatie dan moet een certificaat of nog beter een trekkerrijbewijs zolangzamerhand dezelfde eisen stellen aan de trekkerchauffeur als het vrachtwagenrijbewijs aan de vrachtwagen chauffeur. Veel volwassen trekkerchauffeurs mgen ook wel een opfriscursus hebben.

  • no-profile-image

    melkveehouder

    @Jeroen, wel een beetje zorgvuldiger lezen. Ria heeft het over aanleren van jongeren vanaf 12 op landerijen en doodlopende landwegen. Wat is hier mis mee, ik was vroeger jonger toen ik begon. En het waren toen andere tijden, geen veiligheidsbeugels op trekkers en geen wagenberemming, laat staan vierwielberemming op de trekker.
    @Kees, jouw reactie verraad toch de achterliggende bedoeling. Kennelijk wil je graag dat de concurrentiepositie van de landbouw verslechtert ten opzichte van de transportsector.
    Dit mag geen reden zijn beleid aan te passen met als argument veiligheid.
    Ter verduidelijking; ik ben geen voorstander van jongeren van 16 die met 60km per uur over de weg jakkeren.
    Maar zoals al aangegeven, dit zijn incidentele gevallen.

  • no-profile-image

    kees

    ze moesten dat grondkarren met de trekker verbieden die gasten vliegen mer 50 km door de dorpen ze rijden ook nog op rode dieselolie (lekker goedkoop)
    en meestal zijn het schooljongens 2uero per uur daar kan een aannemer met een vrachtauto nooit tegen concureren IN YERSEKE REDEN ZE DE AFGELOPEN WINTER DE STENEN UIT DE WEG WEKEN AAN EEN STUK

  • no-profile-image

    bestuurder

    cijfers geen emotie welke cijfers toonen aan dat jongeren meer ernstige ongelukken maaken met zwaarder trekkers dan bestuurders boven de 18 wordt de volgende regel dat oudere onervaren chauffeurs geen digitale trekkers meer mogen besturen .
    veligheid oke maar praat over fijten
    beter 50 ton met geremt transport dan 20 ton ongeremt en als je de jongeren wilt opvoeden geef ze dan extra scholing voor een trekker rijexamen dat werkt beter dan iets verbieden ze moeten het toch ooit leren en een moter met een trekker vergelijken is het zelfde als een auto met een vliegtuig

  • no-profile-image

    boerin

    Het is en blijft vreselijk nieuws; dodelijke ongelukken met landbouwvoertuigen. Voordat de politiek iets geregeld heeft kun je ook zelf aktie ondernemen: zorg dat op je bedrijf de looproutes en de bereden paden gescheiden zijn. Bij (oogst) werkzaamheden met machines op het erf lijkt dat niet mogenlijk, maar waar een wil is is een weg. Ga niet de kuilplaat vegen als het inkuilen is begonnen, blijf binnen totdat de loader klaar is, laat de chauffeurs binnen/op stal/in de garage koffie drinken ipv met je kannen op en neer te lopen over het erf. En de jonge chauffeurs? Ik ben het met Sam eens maar zie op ond eigen bedrijf dat het maar wat handig is als zoonlief (niet eens 16) bijspringt met hooischudder en voermengwagen. En hij is er handiger mee dan ik.....We hebben wel als regel dat toeschouwers (vriendjes en broertjes) dan weggestuurd worden. Tot slot: welk ongeluk er ook gebeurt: het gaat altijd snel en onverwacht en achteraf is het altijd makkelijk praten....We hopen maar op een goede wakkere beschermengel.

  • no-profile-image

    veehouder

    Laat het CDA hun werk dan eens afmaken en geen jongeren meer in snelle auto's. (Balkenende en Eurlings geen zorgen, jullie zijn oud genoeg!)
    Deze week terug van vergadering om twaalf uur. Lag er vlak bij de in/uitrit van een recreatiepark weer een dure "gepimpte" auto op zijn kop in greppel. Stuk of vijf slungels met petjes, nog niet droog achter de oren en witte gezichtjes, stonden sip erbij te kijken.
    Dit is veel gevaarlijker dan jongeren op een trekker.

  • no-profile-image

    Marcel

    Het is je eigen verantwoordelijkheid om te jonge bestuurders op grote, snelle traktoren te laten rijden. Als je loonwerker geen ervaren bestuurders met die grote traktoren laat komen dan bel je een andere loonwerker die wel zorgt voor ervaren chauffeurs! Ook ben je op je eigen bedrijf verantwoordelijk dat je geen snotneuzen met de grootste en snelste trekker met grote wagen of brede machine eraan de weg opstuurd! Maar het grootste probleem met de fietsers is dat ze niet meer goed aan de kant gaan en ook nog met 2 personen blijven fietsen tot op het laatste moment en dan word de kans op ongelukken steeds groter op de smalle wegen met slechte bermen (ook hier moet meer aan gebeuren i.p.v. al die drempels overal in het buitengebied. OOK mag je met de trekker niet over de nieuwe rondwegen maar moet je door de dorpen heen proberen te komen met alle hindernissen die aangelegd worden! Dit is pas gevaarlijke situaties oproepen!!!

  • no-profile-image

    Jeroen

    Verbaas me over de reacties. Niemand die het gevaar ziet. En alleen maar ouwehoert over het missen van kwalitatief goeie trekkerchauffeurs. Wat een f*ck*ng b*llsh*t.
    Kijk eens bij de loonwerker, hoeveel jochies van 16 werker er nu??

    Het gaat om het gevaar, wat een jonge jongen niet kan vatten als hij met een 12m3 mesttank rijd met injecteur, En nu eens niet zeuren om toekomst van goeie chauffeurs die blijven er echt wel. Het gaat om, dat het gevaar onder ogen wordt gezien. Nu al een Ria die roept, bij 12 jaar...jemig....

  • no-profile-image

    boer mieras

    waneer men bekijkt hoe er gescheurd wordt met die grondkarren met een snelheid van 50tot60km dan is het niet gek dat er mensen worden doodgereden maar waneer er zo een trekker aankomt rijden dan moet men uit de weg gaan en niet in de weg lopen anders rijden ze je dood

  • no-profile-image

    .

    met een lichte trekker kunnen ook mensen overreden worden, onzin..

  • no-profile-image

    sam

    Zelfde regelgeving op toepassen als het wegverkeer, boven 3,5 ton C rijbewijs verplicht stellen.
    Geen nieuw type trekkerrijbeijs invoeren.
    Maakt chauffeurs ook beter inzetbaar op de arbeidsmarkt, en geeft veel betere opleiding, deze is echt toegepast op voertuigen van dergelijke omvang.

  • no-profile-image

    Piet

    Zeer terecht! Het is toch vreemd dat een jongen van 16 met 50 ton over de weg mag met een simpel theorie-examen.

Laad alle reacties (21)

Of registreer je om te kunnen reageren.