Home

Achtergrond 167 x bekeken 6 reacties

Boerenbedrog

Supermarkten zijn weerbarstige onderhandelingspartners als het de inkoop betreft.

Dat weten voedingsmiddelenbedrijven maar al te goed, inclusief de zuivelbedrijven. Sommige boerenorganisaties dachten dat dit wel meeviel en vonden dat de zuivel slecht onderhandelde. Nu weten zij wel beter.

De Duitse prijsvechter Aldi zei onder druk van de grote acties in Duitsland en elders in de EU de winkelprijs van melk met 10 cent te verhogen en deze plus door te geven aan veehouders. Andere supermarkten als Edeka, Rewe, Lidl en Tengelmann volgden. Ook de boterprijs zou met 20 cent per pakje omhoog gaan.

De BDM, de Duitse evenknie van de DDB, kraaide victorie. De acties hadden resultaat opgeleverd. Deze werden beëindigd, net voor het begin van de EK. Ook in Nederland staakte de DDB de protesten, en claimde een zege omdat de Duitse verhoging hier zou doorwerken.

De Aldi heeft boerenbedrog gespeeld. De prijs gaat niet met 10 maar met 7 cent omhoog, de boteraanpassing komt niet van de grond en de doorberekening naar boeren is onzeker. Deze strategie is natuurlijk verwerpelijk. De organisaties zeggen de strijd zo weer op te pakken, maar het is onhaalbaar dat net zo grootschalig te doen én het (Duitse) publiek mee te krijgen.

Pijnlijk duidelijk is nu ook voor DDB, BDM en EDB dat een vaste melkprijs die de zuivel moet doorbelasten aan de retail, een illusie is. De supers maken zelf wel uit wat ze betalen.

Agrarisch Dagblad

Laatste reacties

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Het enige wat van dit artikel afdruipt is de journalistieke partijdigheid van Agd, de rest gaat het linkeroor in en het rechteroor weer uit. Gewoon journalistiek simplisme en propagandisme te stellen dat de acties niet herhaald kunnen/zullen worden. Moeten de retail gewoon uitproberen door de prijzen voldoende te laten zakken.

  • no-profile-image

    Karel Gockel

    De term boerenbedrog in het betoog is minder op zijn plaats. De door aldi zelf gemaakte belofte wordt niet nagekomen.

    Als je wil demonstreren voor een betere melkprijs, moet je volgens mij niet bij jouw eigen melkfabriek demonstreren. Je zet daarmee jouw eigen voormannen voor schut.
    De winkelbedrijven gunnen de melkveehouders geen winst, en stunten met de prijzen van agrarische produkten.
    Het antwoord van de DDB moet zijn: Wij melkveehouders geen winst, dus de winkelbedrijven maken ook geen winst. Blokkeer alle aldi winkelbedrijven dan maakt aldi ook geen winst. Poets weder poets. Tenminste als jij als melkveehouder serieus genomen wil worden.
    Door aldi wordt de melkveehouder níet serieus genomen.
    Kort maar krachtig: Belofte maakt schuld. Kom je deze niet na, dan gaat elke aldi winkel vanaf nu onbereikbaar worden. Geef de melk voor de deur van aldi weg, daarmee win je de consument, maar laat geen enkele klant de winkel in.

    Succes verzekerd.

  • no-profile-image

    Nix

    Ze hadden beter de distributiecentra van de grootgrutters kunnen blokkeren.
    Dat had meer effect gehad. Dan hadden ook meer consumenten meer lege schappen gezien.
    En leden de fabrieken/collega melkveehouders minder schade.

  • no-profile-image

    Duitser

    Het was Lidl die 10 cent toegezegd had, Aldi-Zuid wilde de prijzen nog eens herzien en Aldi- Noord heeft niets beloofd.

  • no-profile-image

    Grensboerke

    Dit artikel past meer in het blad voor het CBL dan op een agrarische site.
    Na het lezen van dit artikel vraag ik me af of het AGD de A nog wel verdiend. Blijkbaar worden ze gesponsord door organisaties die baat hebben bij een lage(re) melkprijs, hierbij valt te denken aan het CBL en de melkverwerkende cooperaties.

  • no-profile-image

    Theo Douven

    Onderzoek wijst uit dat tussen de 20 tot 35 % van de marktconforme consumenten prijs bij de boer of teler terecht komt.
    Supermarkten rekenen veelal met een marge van 45 % van de consumentenprijs.
    De resterende verschillen blijven ergens in de keten hangen, dit komt neer op 20 tot 35 % van de consumentenprijs.
    Dit is niet goed, maar wel de huidige praktijk.
    Willen we hier iets aan doen dan moeten de "machtsverhoudingen in de keten kantelen" en overbodige tussenschakels laten verdwijnen of inperken.
    Daarvoor is meer ketenregie en
    -verkorting noodzakelijk en is een rechtstreeks contact en communicatie met de verkopende partijen en de consument essentieel. Producten die op de loyaliteit van de consument kunnen rekenen doen goede zaken en staan vooraan, zodat de beschikbaarheid voor de consument optimaal is.
    Het ontwikkelen van een code voor een faire prijsvorming bij voeding waarbij
    rond de 50 % van de marktconforme consumentenprijs bij de producent(en) terecht komt, zou een belangrijke eerste stap moeten zijn. Marktconforme prijsvorming komt tot stand via vraag en aanbod, daar is niet veel wisselgeld te verwachten. Maar in het verdelen van de koek kan en moet meer evenwicht ontstaan.
    Wie pakt de handschoen op?

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.