Home

Achtergrond 127 x bekeken

'Wirwar aan keurmerken verwart consumenten'

De Nederlandse consument kan op grond van de huidige verpakkingen nauwelijks een keuze maken voor gezonde, verse voeding.

Dat zei Louis van Nieuwland, specialist voedselkwaliteit en veiligheid van het Voedingscentrum vandaag op een congres over voedselveiligheid.

Volgens Van Nieuwland ontstaat een wirwar aan keurmerken en logo’s op voedingsproducten, zoals het klavertje van Albert Heijn of het zonnetje van Ik kies Bewust. In sommige gevallen lijken de plaatjes zoveel op elkaar dat misverstanden ontstaan. Zo werd het zonnetje van het ik-kies-bewustlogo vaak gekopieerd.

"Het is voor de consument gewoon ondoenlijk om keuzes te maken", aldus Van Nieuwland. "Het vermelden van verschillende voedingswaarden als suikers en verzadigde vetten bieden in de huidige vorm weinig uitkomst. Om te beginnen bestaat geen eenduidige benaming. Soms is het natrium, dan weer zout. Bovendien worden waarden aangegeven in procenten. Te ingewikkeld voor de consument", aldus Van Nieuwland. "Zoals op een pak chips waarop staat dat een portie 7 procent van de dagelijks gezonde kilocalorieën bevat. Dat lijkt relatief weinig, totdat je op internet opzoekt hoeveel een portie is: 25 gram. Dat is minder dan de meeste mensen nemen. Het is een verraderlijk systeem."

Daar waar de voedingsclaims aan wetten onderhevig zijn, geldt dit nog niet voor gezondheidsclaims. "Er bestaat momenteel slechts een gedragscode. Een Europese verordening eist dat wetenschappelijk bewijs op tafel komt. Alleen Nederland al heeft 184 probiotica claims ingediend."

Of registreer je om te kunnen reageren.